Een terughaalactie oftewel een recall wil je als producent ten alle tijde voorkomen. Als producent waarborg je het gebruik van het product waarvoor het bedoeld is, maar sta je vooral in voor de veiligheid ervan. In hoeverre is een recall in de voedingsmiddelenindustrie te voorkomen?

Er is de voedingsmiddelenindustrie alles aan gelegen om de veiligheid van de voedingsmiddelen te waarborgen. Consumenten mogen niet ziek worden van de consumptie van voedingsmiddelen. De Rijksoverheid controleert hierop en ziet toe op naleving van de regels voor voedselbereiding. Naast optimale hygiëne en reiniging in het productieproces ter voorkoming van besmetting met ziekmakende bacteriën zijn er andere manieren om de kwaliteit van de producten gedurende het productieproces te voorkomen. Verder is het van belang dat de productinformatie die aan de consument verstrekt wordt correct is.

De schade van een recall kan voor een voedingsmiddelenfabrikant al snel tot zo’n miljoen Euro oplopen. De waarde die we aan de reputatieschade ten gevolge van een terughaalactie moeten hangen is lastiger te berekenen. Wel is naar aanleiding van onderzoek bekend, dat 15% van de consumenten niet tot herhaalaankopen overgaat na een terugroepactie.

Technieken die voorzien in detectie en inspectie van productvreemde materialen worden steeds verder doorontwikkeld. Aangezien de voedselketen lang en complex is, kan vooral het risico op product recalls zo veel als mogelijk geminimaliseerd worden. Met name het opsporen van fysieke verontreinigingen door middel van metaaldetectiesystemen en röntgeninspectiesystemen helpt recalls voorkomen. Visuele inspectiesystemen vermijden dure recalls en houden uw productielijn onder controle. Scanners inspecteren voorverpakte producten en detecteren verkeerd geëtiketteerde verpakkingen. Naast deze zogenaamde labelinspectie vind er een controle plaats op de lasnaadkwaliteit en op lasnaadcontaminatie.

www.bizerba.com