HomeNieuwsBier steeds vaker verpakt in blik en minder in glas

Bier steeds vaker verpakt in blik en minder in glas

De productie van bier- en frisdrankblikjes in Europa is in 2012 gestegen met 3,7% naar 59 miljard drankenblikjes. Ondanks het feit dat de bierconsumptie in Europa met bijna 1% daalde, steeg het aantal leveringen van bierblikjes met 4%. Dit komt door de verschuiving van glas naar blikverpakkingen. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de Beverage Can Makers of Europe (BCME).

De voornaamste oorzaak is de economische crisis. Consumenten bezoeken namelijk minder vaak een café of restaurant. In plaats daarvan besluiten zij om thuis te drinken en kopen daarom meer bier in blik in de supermarkt. De stijging van het aantal drankenblikjes in 2012 is voornamelijk toe te schrijven aan de groeiende frisdrankconsumptie in Oost-Europa, waar er 5,7% meer blikjes werden geproduceerd. Zo steeg in Hongarije de afzet dankzij een sterke binnenlandse groei van de frisdrankconsumptie met bijna 28%. In West-Europa werd er 3,2% meer afgezet.

De afvulling op de Nederlandse markt voor drankenblikjes steeg met 6,9%. Deze toename is te danken aan de populariteit van energiedranken in blik. Met name de kleinere blikjes van 25 cl en export naar Frankrijk zorgden voor een grotere productie. Ook de bierblikjes deden het goed in 2012. Het aantal nam toe (3,3 %) doordat de consumptie van bier en de export opnieuw stegen.

De Nederlandse markt profiteerde vorig jaar ook van de introductie van verschillende nieuwe blikjes, waaronder acht speciaal geproduceerde voetbalblikjes voor Pepsi Max in het kader van het EK Voetbal 2012. En een limited edition van het energiedrankjesmerk No Fear, geïntroduceerd ter gelegenheid van de première van de nieuwe Batmanfilm, The Dark Knight Rises.

Kijk voor meer informatie op www.bcme.org.

Bron: VMT (www.vmt.nl)