Verpakkende bedrijven en retailers zijn in het algemeen overwegend positief over de toekomst voor hernieuwbare en composteerbare verpakkingen. Wel zijn er nog drempels voor het toepassen ervan, vooral met betrekking tot de prijs, beschikbaarheid en invloed op de houdbaarheid. Dat blijkt uit een enquête van het Nederlands Verpakkingscentrum NVC. Van de respondenten is 66% werkzaam in de foodsector en 34% in de non-food.
Op de vraag of de respondenten overwegen hernieuwbare en composteerbare verpakkingen te gebruiken antwoordde 65% positief, waarbij er een licht hogere bereidwilligheid voor gebruik in de foodsector is. Daarbij worden wel een aantal voorwaarden gesteld, zoals:
- alleen op verzoek klanten die bio producten afnemen
- indien uit analyse meer voor- dan nadeel blijkt
- mits kwaliteit van het product gelijk blijft
- zodra er een geschikt materiaal beschikbaar is
Respondenten die nog geen hernieuwbare en composteerbare verpakkingen toe denken te gaan passen vinden de kwaliteit van de materialen nog niet voldoende ontwikkeld, of ze vinden de tijd nog niet rijp. De top vijf van belangrijkste redenen voor gebruik zijn: een duurzaam imago, het milieu, marketing, afvalbeleid en CO2-uitstoot. De top vijf van belangrijkste redenen om van gebruik af te zien zijn: invloed op de houdbaarheid, prijs, beschikbaarheid, de discussie Food vs. Fuel en het gebrek aan onderscheid tussen thuis en industrieel composteerbaar.
Kijk voor meer informatie op www.nvc.nl of klik hier voor de Rapportage Enquête hernieuwbare en composteerbare verpakkingen.
Bron: NVC/FoodHolland