Home Nieuws Bedrijven en personen Delhaize plaatst salami en yoghurt achter glazen deuren

Delhaize plaatst salami en yoghurt achter glazen deuren

Als u bij Delhaize een stukje kaas of een pakje boter uit de koelafdeling wil, dan moet u voortaan een glazen deur openen. De keten bouwt zijn koeltogen om en wil zo dertig procent energie besparen. Gedaan met dralen voor de koeltoog in Delhaize, twijfelend of het nu yoghurt met aardbeien dan wel plattekaas met kiwi wordt. Binnenkort stopt de supermarktketen zijn zuivel, charcuterie, bereide schotels en voorverpakte groenten achter glas. ‘In een aantal vestigingen zijn we daar nu al mee begonnen', zegt Liesbeth Rogiers, woordvoerster van Delhaize.

‘Volgend jaar zullen we de nieuwe koelkasten in een twintigtal winkels installeren. Daarna volgen er nog meer.' Volgens de woordvoerster passen de nieuwe koeltogen in het energieplan van Delhaize. ‘Tegen 2020 willen we 35 procent minder energie verbruiken in vergelijking met 2005. De glazen koelkasten maken deel uit van dat plan.'

De afgesloten koelkasten zouden volgens Delhaize tot dertig procent minder energie verbruiken. ‘Door de koeltogen af te sluiten, hebben we minder energie nodig om ze koel te houden. Bovendien moeten we de winkel zelf minder verwarmen, want de kou van die open koeltogen verspreidt zich niet meer naar de rest van de winkel. Ten slotte zijn er ook kleinere installaties nodig om dat soort koelkasten te koelen, wat ook weer energie bespaart.'

Allemaal goed en wel, maar wat vindt de Delhaize-klant daarvan? Die is toch gesteld op een comfortabele, gezellige winkel? ‘Het is natuurlijk een kwestie van gewoon worden', geeft Rogiers toe. ‘Maar uit eigen onderzoek blijkt dat klanten er positief op reageren. Ze vinden het aangenamer dat er minder achtergrondlawaai is van draaiende koeltogen. Ook de gevoelstemperatuur in de winkel is aangenamer, ze moeten niet plots door een koudere zone gaan. We verkopen er alleszins niet minder door.'

Toch blijven vers vlees, gevogelte, verse vis en verse groenten en fruit in open koeltogen liggen. ‘Klopt. Dat zijn producten die klanten al eens willen vastpakken en waarvan ze het gewicht willen kennen. Daardoor zou de koelkastdeur te lang blijven openstaan en dan is het natuurlijk niet langer efficiënt.'

Deuren van koelkasten die openstaan, leidt dat niet tot files? ‘Nee, want onze gangen zijn breed genoeg. Daarmee hebben we nog geen probleem ondervonden. Voor het personeel wordt het wat wennen om de producten aan te vullen, maar ook dat is een kwestie van gewoonte.'

Volgens consumentenpsychologe Ellen Loix van de Vrije Universiteit Brussel zullen klanten de nieuwe koelkasten appreciëren: ‘Voor verse voeding vinden consumenten het belangrijk dat ze een hygiënische keuze kunnen maken. Ze zullen afgesloten deuren verkiezen boven een graaibak waarin iedereen zomaar alles kan aanraken. Van producten achter glas krijgen klanten ook het gevoel dat het om exclusievere producten gaat. Een Delhaize-klant is daar wel op gesteld. Bovendien wordt het winkelen gemakkelijker, want informatie uit één grote ruimte brengt consumenten in de war. In een beperktere ruimte kan hij beter kiezen. Ook impulsaankopen zullen zo wellicht minder voorkomen. Daartegenover staat dat een consument ook oog heeft voor de producten die dicht in de buurt staan van het gewenste product. Zo leert hij nieuwigheden kennen.

Bron: Het Nieuwsblad