Delhaize België neemt vandaag officieel een nieuw distributiecentrum, DC Fresh II, in Zellik in gebruik. De gekoelde stapelplaats van 12.000 m² is het nieuwe knooppunt voor de opslag en distributie van verse en ultraverse producten aan de 789 winkels van Delhaize in België en het Groothertogdom Luxemburg. Het halfgeautomatiseerde distributiecentrum zorgt voor een hogere efficiëntie, snellere leveringen op maat van de winkels en een nog betere traceerbaarheid van producten.
Dankzij deze investering kan Delhaize nog beter inspelen op de stijgende vraag naar verse producten. De nieuwe stapelplaats is bovendien een toonbeeld op het vlak van technologie en milieuvriendelijkheid en plaatst Delhaize eens te meer in de kopgroep van de Europese distributiebedrijven.
Delhaize, specialist in vers
“Delhaize wil meer dan ooit de value leader op de Belgische distributiemarkt zijn. We willen dat onze klanten tevreden zijn over de kwaliteit, het productaanbod, de prijzen, de winkels, de medewerkers en de dienstverlening. Dankzij onze aanhoudende focus op kostenbesparingen en efficiëntie en de verbetering van onze aankoopvoorwaarden, kan Delhaize elke dag kwalitatieve producten aanbieden tegen competitieve prijzen. Dankzij de opening van ons nieuwe gekoelde distributiecentrum kunnen we onze klanten nog versere producten bieden, met een nog betere traceerbaarheid”, aldus Michel Eeckhout, CEO Delhaize België.
Het versaanbod is een kernassortiment voor Delhaize. Het belang van verse producten in het assortiment is de afgelopen jaren ook sterk toegenomen. In het nieuwe distributiecentrum zullen verse producten, inclusief ultraverse producten met een zeer korte houdbaarheid, verwerkt worden. Voorbeelden zijn kaas, charcuterie, voorgesneden groenten, voorverpakte vis en vlees, traiteur, self-traiteur, bereide maaltijden, en wild en gevogelte. Een perfecte behandeling van deze producten is cruciaal.
Een modern en performant logistiek apparaat is een voorname pijler in deze strategie. De opening van DC Fresh II is dan ook een belangrijke hefboom in de verdere groei van Delhaize België.
DC Fresh II: logistiek hart voor verse en ultraverse producten
“De opening van onze gekoelde, halfgeautomatiseerde stapelplaats in Zellik is een belangrijke sprong voorwaarts op het vlak van logistieke efficiëntie en de permanente verbetering van onze klantenservice. Delhaize België investeert zo’n 50 miljoen euro in het nieuwe distributiecentrum. Amper 23 maanden na de aflevering van de bouwvergunning, is het nieuwe centrum operationeel, 6 dagen op 7 en 22 uur per dag. In de komende maanden zal het aantal verse producten dat via DC Fresh II verdeeld wordt, nog gevoelig uitbreiden om in maart 2010 op volle capaciteit te draaien”, zegt Stéphane Seghers, Senior Vice President Logistics and Supply Chain Delhaize België.
De bouw van de nieuwe stapelplaats startte in oktober 2007. Het gebouw is 12.000 m2 groot en 10 meter hoog. Er zijn 52 kades om te laden en lossen. Het halfgeautomiseerde distributiecentrum telt 48 picking stations (met elk 150 slots) en 32 kranen, wat Delhaize toelaat om 4000 kratten met verse producten per uur te verwerken. Alle activiteiten vinden bovendien plaats bij een constante koele temperatuur van 2°C, een primeur in België en in Europa. Het centrum zal 140 medewerkers tewerkstellen.
“De voordelen die dit nieuwe distributiecentrum biedt, zijn talrijk”, aldus Stéphane Seghers. “De capaciteit neemt gevoelig toe waardoor we ons assortiment verse en ultraverse producten verder kunnen uitbreiden en beter kunnen inspelen op piekperiodes. DC Fresh II laat ook toe om dagelijks producten te verzenden in hoeveelheden aangepast aan de noden van elke winkel. Grote hoeveelheden voor de supermarkten en kleinere colli voor de kleinere winkels, zoals AD Delhaize, Proxy Delhaize, City Delhaize en Shop’n Go. Verse producten vinden dus nog sneller hun weg naar het winkelrek, wat de kwaliteit en houdbaarheid ten goede komt. Zo wordt de koudeketen van verse producten nog beter gewaarborgd. Tevens kunnen de winkels hun stock beter beheren.”
Verslogistiek verloopt efficiënter en groener
De halfgeautomatiseerde stapelplaats is een staaltje van innovatie. Dankzij de mechanisatie verhoogt Delhaize de efficiëntie en verkort ze aanzienlijk de tijd tussen de levering van de goederen door de leverancier en de verzending ervan naar de winkels. Speciaal voor Delhaize werd immers een nieuw krat voor verse producten ontwikkeld. De kratten komen vol binnen en gaan ook vol weer buiten. Dat kan omdat verschillende producten in kleine volumes in één krat worden samengebracht, een belangrijke doorbraak in de voedingsretail in België. Volle kratten die in eenzelfde samenstelling naar de winkels moeten vertrekken, worden volledig geautomatiseerd behandeld. Dit levert een enorme tijdswinst op.
Doordat elke krat individueel identificeerbaar is dankzij een unieke barcode en RFID tag is ook de traceerbaarheid van producten verhoogd, met name tot op kratniveau. Aangezien er minder kratten nodig zijn en ook de krattenpool efficiënter kan worden beheerd, realiseert Delhaize een aanzienlijke kostenbesparing.
Nieuw in het pickingproces is dat de producten naar de orderpicker toekomen, in plaats van omgekeerd in traditionele bereiding. Het systeem toont de bereider hoeveel producten hij uit het krat moet nemen. Met store sequencing worden de producten bereid in de volgorde dat ze in de winkel komen. Dit zorgt voor aanzienlijke tijdswinst in de winkel. Er werden speciaal nieuwe transportdolly’s onwikkeld om de kratten makkelijk te transporteren. Deze bakken zijn 100% herbruikbaar en alle producten worden er los in gestapeld zonder ze eerst in karton te verpakken, wat goed is voor het milieu.
Ook bij de bouw en inrichting van de nieuwe stapelplaats werd rekening gehouden met het milieu. De nieuwe installaties die in DC Fresh II gebruikt worden, zijn energiezuiniger en het gebouw is uitzonderlijk goed geïsoleerd. Op het 8.000 m² grote dak werden zonnepanelen geplaatst, goed voor een jaarlijkse elektriciteitsproductie van 370 MWh. Zo’n 20.000 m³ regenwater wordt elk jaar opgevangen en herbruikt voor de koeling van de stapelplaats. Deze gebeurt trouwens op basis van een milieuvriendelijk proces met CO2. Door herbruikbare kratten en transportdolly’s in te schakelen, wordt het verbruik van papier, karton en plastic sterk beperkt.
Delhaize kondigde vandaag ook aan dat het voor het eerst een volledig elektrische vrachtwagen zal uittesten voor de bevoorrading van haar winkels in de Brusselse regio.
Logistiek bij Delhaize
Logistiek behoort tot de kernactiviteiten van Delhaize België. Delhaize kiest er bewust voor om haar logistiek zelf te beheren. Vandaag is meer dan 90% van onze distributie gecentraliseerd. Hierdoor wil Delhaize nog betere service verlenen en ervoor zorgen dat de winkels met een zo klein mogelijke voorraad toch goed gevulde rekken hebben.
Zellik vormt reeds meer dan 40 jaar het logistieke knooppunt van Delhaize België. In 1964 opende een eerste stapelplaats die de vroegere regionale stapelplaatsen centraliseerde. Ondertussen heeft Delhaize op haar site in Zellik vijf distributiecentra: drie voor verse producten, één voor beenhouwerij en één voor droge voeding en non-food. Van hieruit worden de winkels in België en het Groothertogdom Luxemburg bevoorraad. Tevens vertrekken van hieruit producten naar zusterbedrijven in Griekenland en Roemenië. Bovendien heeft Delhaize op de site in Zellik een eigen sorteercentrum. In 1979 opende Delhaize een distributiecentrum voor dranken in Ninove en in Drogenbos beschikt het over een stapelplaats voor Caddy Home. Ten slotte wordt een klein deel van de logistiek uitbesteed. In totaal heeft Delhaize zelf meer dan 205.000 m2 distributieoppervlakte om 789 winkels te bedienen. In deze distributiecentra werken meer dan 2.000 mensen.