Anheuser-Busch InBev heeft tijdens het derde kwartaal minder drank verkocht en minder omzet gehaald. De grootste brouwer ter wereld kon wel zijn marktaandeel uitbreiden in enkele van zijn belangrijkste markten, waaronder België. Dat heeft AB InBev donderdag meegedeeld. Het totale volume dat de brouwer wereldwijd verkocht tijdens het derde kwartaal daalde met 3,2 procent. De opbrengsten gingen 0,4 procent lager tot 9,76 miljard dollar. De nettokwartaalwinst kwam uit op 1,55 miljard dollar.
Een winstvergelijking met vorig jaar is er niet, omdat toen de miljardenfusie tussen InBev en Anheuser-Busch nog niet afgerond was.
AB InBev zegt dat het dit jaar, ondanks de dalende volumes, marktaandeel won in vijf van zijn belangrijkste markten: Argentinië, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en België. “In België hebben we tot op heden dit jaar marktaandeel gewonnen en het dus iets beter gedaan dan de verzwakkende markt dankzij het lokale toonaangevende merk Jupiler”, zegt de brouwer in een persbericht.
AB InBev laat verder nog weten dat de integratie van Anheuser-Busch op schema blijft. Van de geplande 1 miljard dollar aan synergieën is dit jaar 875 miljoen dollar gerealiseerd. Het engagement om voor 7 miljard dollar te desinvesteren is zelfs overschreden: de teller staat op 9,4 miljard dollar. “Nu ons formeel desinvesteringsprogramma is afgerond, kunnen we al onze inspanningen richten op de verdere groei van onze kernactiviteiten”, luidt het.
Bron: Belga/Vilt.be