Home Nieuws Aviko beoogt duurzame logistiek met klapkratten

Aviko beoogt duurzame logistiek met klapkratten

aviko-logoAls wereldspeler in aardappelverwerking heeft Aviko duurzaamheid hoog op de agenda staan. Dat vertaalt zich in een toenemend gebruik van meermalige verpakkingen. Sinds maart 2009 verpakt Aviko verse friet voor de foodservicemarkt deels in een meermalige klapkrat van Euro Pool System. Gekozen werd voor één type klapkrat, waarin twee zakken van elk vijf kilo verse friet passen. “We hadden vroeger een eigen krat, maar het was lastig om deze voldoende beschikbaar te hebben. Bovendien was de bak niet inklapbaar. Het wassen kostte ons veel tijd en de retourlogistiek was niet efficiënt. Daarom hebben wij ervoor gekozen niet meer in onze eigen pool te investeren, maar aan te sluiten bij een bestaand systeem. Waarom we voor Euro Pool System hebben gekozen? Onze grootste klanten kenden het bedrijf; het systeem is heel gangbaar. De Europese dekking vonden wij daarnaast belangrijk”, zegt Frank Scholten, Transport Manager bij Aviko, op Logistiek.nl.

De keuze voor deze pool bevalt tot nu toe uitstekend, meldt Frank Scholten. “De kratten zijn altijd voldoende beschikbaar en schoon. Dat geeft onze transport- en productieafdelingen veel rust. Ook over het statiegeld is geen discussie; iedereen kent het en begrijpt het. Wij leveren aan eindklanten én aan grossiers. Het is voor ons heel prettig dat Euro Pool System de retourlogistiek regelt vanaf al die verschillende locaties. Daar hebben wij geen omkijken meer naar. Bovendien is de verpakking inklapbaar, wat zorgt voor een efficiënt transport. Zes lege kratten nemen even veel plaats in als één volle krat.” Vooral in Duitsland wordt de verpakkingswijze met de meermalige inklapbare kratten omarmd. “Duitse klanten zijn bijzonder tevreden over de nieuwe werkwijze. Tien procent van onze productie van verse friet voor de foodservicemarkt verpakken we nu zo, wat neerkomt op 1,6 miljoen roulaties per jaar. Dat aantal groeit gestaag. We verwachten bij de verse specialiteiten deze overstap ook te maken. De bak versterkt het gezonde imago van
het product,” aldus Scholten.

Bron: Logistiek.nl