HomeNieuwsAvery Dennison helpt Moët Hennessy met een speciaal ontwikkelde oplossing voor etikettering...

Avery Dennison helpt Moët Hennessy met een speciaal ontwikkelde oplossing voor etikettering van wijnen

moet

Avery Dennison heeft Moët Hennessy geholpen met een speciaal ontwikkelde oplossing voor een van de grootste uitdagingen bij de etikettering van wijnen. Het resultaat is, volgens de klant, een aantrekkelijk en echt functioneel halsetiket rond de folie van de halsverpakking van het bekendste merk champagne, Moët & Chandon, en al haar eersteklas champagnes.

Halsetiketten voor champagneflessen stellen strenge eisen aan zelfklevend etikettenmateriaal. Het moet strak en goed vast op het gebogen oppervlak van de flessenhals zitten, de lijm moet goed hechten aan de folie en het etiket moet tegelijkertijd zonder te plooien strak op het glas kunnen worden geplakt.

Het grote verschil: superieure esthetische kwaliteiten

Het is vooral moeilijk om een glad en elegant resultaat te bereiken bij de flessen van Moët Hennessy. Procestechnicus Gilles Cateau van Moët Hennessy zegt er het volgende over: “De zwarte ‘das' van Moët & Chandon is heel speciaal. Hij is extreem nauwkeurig en zorgvuldig uitgesneden en heeft twee scherpe punten die naar beneden wijzen. Dit is een unieke expressie van het merk.”

Technische uitdagingen overwonnen

avery-logoAvery Dennison stelde voor om een speciaal zelfklevend Fasson etikettenmateriaal te gebruiken, dat extra stevig is en van een hoogwaardig lijm is voorzien. Fasson PE150, een witte polyethyleen film van 150 micron met een topcoating werd gecombineerd met een oplosbare lijm op acrylaatbasis, Fasson S700, en afgewerkt met een wit cellofaan rugmateriaal. Dit laminaat bood de drukkers van Moët Hennessy de kans om hun bekwaamheid in het printen en verwerken van etikettenmateriaal te tonen, en maakte tegelijkertijd op de verpakkingslijn een stabiele, nauwkeurige etikettering op hoge snelheid mogelijk.

“Een echt kwalitatieve verbetering”

Aldus Gilles Cateau: “Het etikettenmateriaal van Fasson dat we gebruiken voor de ‘dassen' van onze champagneflessen is uitstekend geschikt voor gebruik op onze productielijn en biedt ook de hoge presentatiekwaliteit waar we naar streven voor onze champagnes. De Fasson lijm geeft een finish die superieur is aan de oplossing met natte lijm die we eerder toepasten en waarbij sporen van lijm op het glas achterbleven. We hebben een echte kwalitatieve verbetering bereikt sinds we de Fasson oplossing gebruiken. Onze ‘dassen' blijven intact, en zitten stevig vast om onze flessen – en dat is essentieel, want de ‘das' is het primaire symbool en het belangrijkste onderscheidende uiterlijke kenmerk van het merk Moët & Chandon overal ter wereld.”

Het Fasson wijnetiketten assortiment

Avery Dennison Roll Materials Europe heeft een uitgebreid assortiment speciale zelfklevende etikettenmaterialen voor wijnen en dranken in haar Fasson portfolio, en biedt technische ondersteuning aan wijnproducenten en hun etikettenverwerkers en creatieve teams bij het selecteren van het juiste materiaal voor de specifieke toepassing.

 

Bron: Packdirect.com