Het Belgische ASQ Labels is gespecialiseerd in het printen van etiketten voor verschillende sectoren, waaronder luxe levensmiddelen- en drankmerken. Verder bestaat het dienstenpakket uit printen van flexibele verpakkingsfolies, wikkels en laminaatverpakkingen. Het bedrijf heeft onlangs geïnvesteerd in UV-inkjettechnologie door de aankoop van een N610i digitale kleuren labelpers van Domino. Daarmee kan het bedrijf uitbreiden naar nieuwe marktsegmenten.
ASQ Labels is in 1988 in het Belgische Lummen opgericht in een periode waarin de overheid nieuwe bedrijvigheid in deze regio stimuleerde. In 1998 had het bedrijf 45 medewerkers in dienst en verhuisde het naar een onderkomen van 2000 m2. Oorspronkelijk was ASQ actief binnen een groot aantal verschillende markten. Door de economische crisis in 2008 werd het bedrijf gedwongen zich te heroriënteren.
Raf Joos, directeur van ASQ Labels blikt terug: “Tot 2008 waren we een organisatie die zwaar leunde op de verkoop aan de voertuig-,transport-, logistiek- en warehousingsectoren. En met succes.” Hij vervolgt: “Door de crisis realiseerden we ons dat we ons moesten richten op een marktsegment dat min of meer recessiebestendig was. Voor ons was dat luxe levensmiddelen- en drankproducten, een belangrijke markt waar altijd vraag is naar hoogwaardige etiketten met opvallende opdrukken als aanvulling op het product. Tegenwoordig zijn we sterk betrokken bij de Belgische brouwerij- en chocolademarkten.”
In 2010 oriënteerde Raf Joos zich op een UV-inkjetoplossing, maar hij was in eerste instantie niet overtuigd door de technologie die toen nog in de kinderschoenen stond. Het systeem waarnaar het bedrijf op zoek was, moest aan drie belangrijke eisen voldoen. De allerbelangrijkste was dat de digitale oplossing rechtstreeks moest kunnen printen op de standaard ondergrondmaterialen die ASQ gebruikte, zonder een noodzakelijke precoating. Daarnaast moest het systeem de heldere afbeeldingen met hoge resolutie op productlabels kunnen printen, en ten slotte moest printen op transparante labels mogelijk zijn.
Pas toen men de digitale printer N610i van Domino in actie zag tijdens de Labelexpo Europe in 2013, realiseerde ASQ zich welke mogelijkheden UV-inkjet bood. Raf Joos vervolgt: “Toen Domino ons uitnodigde op het hoofdkantoor in Groot-Brittannië, kregen we de kans om een aantal verschillende labels te printen op een reeks standaard flexo-ondergronden. We waren niet alleen onder de indruk van het eindresultaat, maar realiseerden ons ook dat het gebruik van ondoorzichtig wit in de printer heel goed van pas zou komen voor het printen op transparante materialen. Dat was het moment waarop we zeker wisten dat de Domino N610i de juiste keuze was.”
De N610i print met snelheden tot 75 meter per minuut met een eigen resolutie van 600 dpi en is leverbaar met 4, 5, 6 en 7 kleuren. De zeer ondoorzichtige witte inkt waarvan de afwerking oogt als zeefdruk, is ideaal voor het printen van zowel grote oppervlakken als van fijne details op metallic en transparante labelmaterialen. Elke Buckinx, manager bij ASQ, vertelt over de probleemloze installatie van de N610i. “Alles was goed georganiseerd en verliep volgens schema. Na slechts vijf weken produceerden we al labels voor onze klanten. Nu gebruiken we de N610i elke dag. We hebben een gemengde groep nieuwe klanten. De nieuwe opdrachten zijn ook veel kleurrijker. Een aantal opdrachten die we voorheen op de flexo uitvoerden, zoals korte runs, printen we nu als verschillende versies in één run zonder de platen te hoeven verwisselen.”
Wim Wouters, die de N610i bedient, vertelt: “Hij is heel gemakkelijk te gebruiken en heel snel, we printen met 50 m/min. Er ontstaat maar heel weinig papierafval en als een opdracht opnieuw moet worden geprint, is het bestand al aanwezig en krijg je altijd dezelfde kleur, precies zoals je hem de eerste keer hebt geprint.”
Raf Joos geeft een voorbeeld van de mogelijkheden van het systeem: “België staat wereldwijd bekend om zijn bier. We maakten gebruik van de personalisatieoptie van de N610i om onze eigen gepersonaliseerde bieretiketten te printen en stuurden deze naar onze klanten in de brouwerijsector. Ze waren zeer onder de indruk van de beschikbare mogelijkheden.” Hij sluit af: “Wij zijn nu klaar om nieuwe markten te veroveren. Markten die absoluut onbereikbaar waren, als we niet in UV-inkjet en met name in de N610i hadden geïnvesteerd.”
Kijk voor meer informatie op www.dominobenelux.com.