HomeThema'sMacropak 2012Arie Barendregt over ontwikkelingen in de verpakkingsindustrie

Arie Barendregt over ontwikkelingen in de verpakkingsindustrie

De verpakkingsindustrie is aan grote veranderingen onderhevig. Onder andere ketenregie, korter wordende doorlooptijd, co-creatie, minder omverpakkingen en ontwikkelingen in de retail en meer internet- en private labels zijn de belangrijkste trends volgens Arie Barendregt, commercieel directeur bij De Jong Verpakkingen. Tevens doceert hij marketing en strategie aan Webster University Leiden en de Hogeschool Den Haag. “Deze ontwikkelingen raken de hele industrie van distributie tot machinegebruik.” Bij De Jong Verpakkingen werken 200 mensen en het bedrijf is exposant op de vakbeurs Macropak, die van 2 tot en met 5 oktober 2012 in Jaarbeurs Utrecht wordt gehouden.

De huidige trends zijn aan een aantal zaken te danken. Barendregt: “Er is meer focus bij retail, foodproducenten en afnemers op het wegnemen van ketenkosten. Centraal daarbij staat bij veel bedrijven bewustwording. Kortom afnemers eisen van leveranciers nu een aantoonbare reductie van verpakkingsmateriaal en ontwerpen aantoonbaar hernieuwbare verpakkingen. Een goed voorbeeld is het Ahold huismerk; hierbij is een full life cycle analysis een must. De groei van de plastic pool fust is dan ook aan het afvlakken op alle ketenkosten, zoals ophalen, reinigen, transporten en opslaan van leeg verpakkingsfust door de toegenomen bewustwording.”

Maar ook de explosie aan creativiteit in verpakkingen levert hier een bijdrage aan. Barendregt: “Denk dan aan vorm, materiaal, kleurgebruik en glossy uitstraling van de verpakkingen. Digitale bedrukking met behulp van inktjet printen ontwikkelt zich dan ook snel dankzij Drupa 2012. Het is inmiddels vrijwel gelijkwaardig aan offsetbedrukking en is qua kosten al passend voor kleine oplages. Hierdoor komen drukcliché ‘s straks te vervallen. Maar ook gepersonaliseerde verpakkingen nemen toe in de kleinkartonnage. Daarnaast neemt High Definition Flexodruk toe. Want door een vernieuwde opbouw van het drukraster wordt het mogelijk om scherper te drukken, met een hoger contrast en worden vloeiende overgangen mogelijk in Flexo bedrukte verpakkingen. Kortom, Flexo benadert offset.”

“Andere uitgangspunten waar naar wordt gekeken zijn kostenreductie, gewichtsreductie en logistiek voordeel. Zo levert de verandering van soepverpakkingen, van blik naar plastic, veel voordelen op. Ketenregie is hierin een belangrijke factor. Vanaf het eerste begin is er sprake van productafstemming en verpakking vanuit productontwikkeling, marketing, inkoop, productie en logistiek. Doorlooptijden van machine en verpakkingstrajecten wordt door deze co-creatie korter. De klant is de initiator van dit proces.”

Maatschappelijke trends

De veranderende bevolkingssamenstelling is ook één van de factoren die een grote rol speelt in de verandering van de verpakkingsindustrie. Barendregt: “Door de verdere toename van eenpersoonshuishoudens, de vergrijzing en door de relatieve toename van inkomen in 50+ groepen neemt de vraag naar kleinere gemak verpakkingen verder toe. Maar ook de toenemende vraag vanuit de algemene consumenten naar goedkope food producten (de vraag naar biefstuk stagneert, terwijl de vraag naar goedkoper kippenvlees toeneemt) vraagt om andere verpakkingen. De consument vraagt tevens naar een reductie van de omverpakkingen. De industrie honoreert deze vraag en is dan ook hiermee bezig.”

De verdere toename van internetwinkelen zorgt ook voor een shift in de verpakkingsbranche vervolgt Barendregt. “De verkoop van brillen tot aan speelgoed via internet neemt toe. Daardoor verschuift de distributie van goederen van retailwinkels naar verzending door logistieke dienstverleners en fulfilment bedrijven. Internetwinkels outsourcen het inpakken en verzenden van goederen en het MKB doet dit naar business-to-business fulfilment bedrijven. De gewenste snelheid van verzending van internetorders door logistieke dienstverleners neemt toe, maar dit leidt ook tot een toename van suboptimaal beladen pallets.”

Kansen

Barendregt ziet daarom de volgende kansen voor bedrijven: “Er is een stijgende behoefte van klanten naar een volledige verpakkingsoplossing die bestaat uit zowel de verpakking als de benodigde opzetmachine. Bij klanten is een sterke vraag naar gebruik van hersluitbare kartonnen verpakkingen voor dranken (zelfs voor wijn) en zuivel, maar daarnaast hebben goedkopere food retailbedrijven zoals de Aldi en de Lidl behoefte aan full-color bedrukte transport / displayverpakkingen voor food producten op hun winkelvloer. Dit omdat ze bezig zijn om hun winkeluitstraling te upgraden. Daarnaast is het door de verdere internationalisatie van Nederlandse afnemers mogelijk om bedrijfsonderdelen van diezelfde afnemer ook in het directe buitenland te beleveren.”

Bedreigingen

Er zijn echter ook gevaren voor de verpakkingsindustrie. Barendregt: “Er komt een nog grotere prijsdruk op de verpakkingen ten gevolge van de actieve inzet van tender offerte-aanvragen door snel scorende en wisselende inkopers bij afnemers en retail in het MKB. Dit doen ze in navolging van de praktijken bij multinationals. Er komt door verdere clustering van verpakkingsproducenten door overnames en fusies minder bedrijven. Hierdoor neemt de leverancierskeuze af, verzwakt de onderlinge concurrentie en staat de innovatie wellicht stil als deze trend doorzet.”

Over de Industriële Week en Macropak

Van 2 tot en met 5 oktober vinden tijdens de Industriële Week 2012 in Jaarbeurs Utrecht drie toonaangevende events voor de industrie plaats: Industrial Processing, Industrial Automation & Drives en Macropak. De hele industrie onder één dak. Handig voor de bezoekers, want zij zijn vaak op zoek naar oplossingen voor meerdere problemen binnen hun productieproces. Macropak is de grootste verpakkingsbeurs in de Benelux. Van 2 tot en met 5 oktober 2012 treft de hele verpakkingsketen elkaar in de hallen 7, 8 en 9 van Jaarbeurs Utrecht. Op Macropak presenteren exposanten de laatste innovaties op het gebied van verpakkingsmachines, verpakkingen, materialen, etiketteren en coderen. Daarnaast is er ruimte voor verdieping door middel van inhoudelijke sessies zoals het Grand Café De Gouden Noot.

Kijk voor meer informatie op www.industrieleweek.nl of www.macropak.nl.

Bron: Macropak