Home Nieuws Ardagh en Bonduelle introduceren nieuwe generatie blikken voor levensmiddelen

Ardagh en Bonduelle introduceren nieuwe generatie blikken voor levensmiddelen

Na een decennium van ontwikkeling, hebben Ardagh en Bonduelle een nieuw blik voor de levensmiddelenindustrie geïntroduceerd. Het blik is bijzonder aantrekkelijk voor de consument en biedt bovendien aanzienlijke voordelen voor het milieu. De ontwikkeling betekent een belangrijke vooruitgang in de productie van DWI-blikken en de verwerkingstechnologie.

Bonduelle is Europees marktleider op het gebied van groente in blik en Ardagh Group heeft voor Bonduelle een gloednieuw metalen blik ontwikkeld. Hiermee bereikt de productietechnologie voor levensmiddelenblikken geproduceerd met de DWI-techniek, een nieuwe hoogte. Ardagh Group is er voor het eerst in geslaagd om in levensmiddelenverpakkingen doseringstechnieken voor stikstof te gebruiken die gelijk zijn aan de technieken die gebruikt worden in de (fris)drankenindustrie.

Daarnaast werden zeer hoge eisen gesteld wat betreft het gewicht; hierdoor kwamen besparingen tot stand die goed zijn voor het milieu en de duurzaamheid vergroten. In tegenstelling tot veel andere materialen, is metaal 100% recyclebaar. Metalen verpakking is de ultieme verpakking om bederf van voedsel te voorkomen. Bovendien is toevoeging van conserveringsmiddelen overbodig. Ook hoeft voedsel in blik niet gekoeld of ingevroren te worden.

Het ontwerp van het nieuwe blik zal de consument zonder meer aanspreken. De voren in het blik zijn verwijderd, waardoor de verpakking een premium gevoel en uitstraling krijgt. Het nieuwe strakke oppervlak van het blik maakt het mogelijk een luxe etiket te gebruiken of direct op het metaal te printen.

Er is nog een voordeel: uit onderzoek blijkt dat de consument bij het openen van het blik door het ‘pffft’-geluid een gevoel van versheid ervaart. Dit geluid ontstaat wanneer het vacuüm wordt verbroken.

Het gewicht van de Eiffeltoren

Voor het nieuwe blik van 400 gram wordt 15% minder materiaal gebruikt dan bij de kwalitatief beste verpakkingen die nu worden geproduceerd. De wanddikte van het blik is namelijk met maar liefst 43% gereduceerd. Naar schatting van Ardagh wordt bij productie van een miljard blikken een hoeveelheid materiaal bespaard die overeenkomt met het gewicht van het metaal dat in de Eiffeltoren is verwerkt. Deze reductie is ook merkbaar in de jaarlijkse besparing op CO2 -uitstoot, die met zo'n 15% zal afnemen.

Het op een consequente en beheerste wijze invoeren van een stikstofdosering, en het opvangen van de grotere interne druk op de bodem en het deksel van het blik, vormden een grote uitdaging voor het ontwerpteam van Ardagh. Maar deze uitdaging werd tot een goed einde gebracht en het volledig nieuw ontworpen blik weerstaat nu een druk tot maar liefst 4,5 bar.

Evolutie

Het concept voor dit type blik gaat zes jaar terug. In het R&D-centrum in Crosmières, Frankrijk, werd een pilot-project uitgevoerd op basis van FEA-technieken (Eindige-elementen-modellering). Deze technieken waren al enkele jaren in gebruik om op numerieke wijze geschikte concepten en ontwerpen van blikken te berekenen. Het project kreeg een serieus vervolg in mei 2011, nadat het eerste patent was afgegeven. In het patent werd zowel de geometrie als de vorm opgenomen, evenals de nieuw ontworpen, gemakkelijk te openen deksel en de nieuwe drukbestendige bodem.

De Bonduelle blikken worden geproduceerd in de moderne DWI-productiefaciliteit van Ardagh in Deventer, en afgevuld in de fabriek van Bonduelle in Vaulx Vraucourt, Frankrijk. De nieuwe stijlvolle verpakking zal voor het eerst worden gebruikt voor de Wintergroentereeks van Bonduelle (Kidney bonen en Zwarte bonen). Hierna zal een geleidelijke uitrol plaatsvinden voor de andere producten in blik.

Agnes Dion, Commercieel en Marketing directeur van Bonduelle, zei: “We zijn zeer verheugd dat we in nauwe samenwerking met Ardagh de geschiedenis van productinnovatie van Bonduelle kunnen voortzetten en dat we wederom als eerste een nieuw product op de markt brengen. Dit nieuwe concept bevat vele voordelen voor de consument en het is een waar succesverhaal voor duurzame verpakkingen van metaal.”

Investeringen

Na de recente en aanzienlijke investeringen die Ardagh in de gehele bedrijvengroep doorvoerde ten aanzien van de DWI-technologie, bevestigt Ardagh dat de blikken nieuwe stijl geschikt zijn voor productie in zijn Europese productiefaciliteiten. Ook meldt Ardagh dat er succesvol testen zijn uitgevoerd voor gebruik bij andere levensmiddelen.

Kijk voor meer informatie op www.ardaghgroup.com.