Warning: getimagesize(http://img.fd.nl/12901794/550/0/-1): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.0 503 Service Unavailable in /nas/content/live/packonline/wp-content/plugins/blog2social/includes/Meta.php on line 231
Home Nieuws Apple's geheimen zijn veilig bij Paxpring

Apple's geheimen zijn veilig bij Paxpring

De deur moet bij Paxpring op slot en de gordijnen gaan dicht als er ontwerpers van Apple in Muiden op bezoek zijn. Onder een zwarte doek ligt een voorstudie van een nieuw product. Verpakkingsdeskundigen Joost van Andel (37) en Jerom van Beuzekom (35) mogen heel even naar deze zogenaamde ‘mock up' kijken. Daarmee horen de eigenaren van Paxpring uit Muiden bij het selecte groepje mensen dat betrokken is bij de productontwikkeling van de multinational.

“We worden ingelicht over de exacte maat en het gewicht. Daarna sparren we over de beste verpakking die daarbij hoort”, zegt Van Beuzekom trots.

Top secret

Sinds een paar jaar is de lancering van een Apple-gadget uitgegroeid tot een wereldgebeurtenis. Tot het moment dat ceo Steve Jobs de heilige graal toont aan de adepten van consumentenelektronica heeft iedereen in de productieketen gezwegen. “Het aantal e-mails over geheimhouding neemt toe als de bekendmaking dichterbij komt. Van de transporteurs tot mensen in de retail Iedereen houdt zijn mond. Niemand wil Apple als klant kwijtraken.”

Geheimhouding is een groot goed in de verpakkingsindustrie. Voor de ervaren Van Beuzekom is zwijgzaamheid een tweede natuur geworden. “Een verpakking zit aan het begin van het productieproces. Daarom word ik ingelicht over nieuwe producten die nog op de markt moeten komen. Dat is natuurlijk concurrentiegevoelige informatie.”

Barneveldse basis

Voordat Van Beuzekom ondernemer wordt, draagt hij jarenlang als mede-aandeelhouder en machineverkoper bij aan het succes van het Barneveldse bedrijf Paperfoam. Met het gelijknamige biologisch afbreekbare product reist hij heel de wereld over. De verpakking op basis van aardappelzetmeel wordt een succes en de machineverkoper haalt grote bedrijven zoals Motorola en Apple als klant binnen.

Omdat deze multinationals verpakkingen van Paperfoam willen hebben, moet de verpakkingsindustrie Paperfoam-machines bij Van Beuzekom bestellen. Zijn toenmalige chef en huidige compagnon Van Andel is verantwoordelijk voor de implementatie van de machines in Azië. “Ik heb Jerom nog aangenomen bij Paperfoam. Hij sprong er met zijn rust, zelfvertrouwen en technisch commerciële achtergrond meteen uit.”

Boezempartners

De commercieel-ingenieur glimlacht bescheiden om de lovende opmerking van zijn zakenpartner. De klik van tien jaar geleden tussen beide mannen is nog steeds erg groot.

Als het werk voor Paperfoam in 2006 de pioniersglans heeft verloren verkoopt het tweetal hun aandelen om samen een eigen bedrijf te starten. Van Andel wilde meer met zijn rol als bindmiddel tussen verpakkingsindustrie en klanten. “De grote baas wilde dat ik alleen maar machines verkocht.” Voor klanten verpakkingen bedenken en vervolgens het productieproces van A tot Z begeleiden, ligt het ondernemersduo beter.

Nieuwe klanten van naam en faam

Het specialistische karakter van de industrie is een zegen voor de jonge onderneming. “Een verpakkingsbedrijf dat met golfkarton werkt, weet niets van vouwkarton. Als een bedrijf daar gaat praten met een verkoper dan wordt zijn product sowieso altijd totaal in golfkarton verpakt”, zegt Van Andel.

Oude relaties uit het Paperfoam-tijdperk zoals Apple en Motorola, maar ook nieuwe klanten waaronder Tom Tom en Ziggo weten hun weg te vinden naar Muiden.

Verhuizen naar nieuw kantoor

In 2008 maakt het bedrijf een omzet van drie ton en dit jaar wordt dat ruim vijf ton. “We gaan als een kanon. Vanaf november zitten we in een nieuw kantoor met uitzicht op het IJsselmeer”, zegt de gebruinde watersportliefhebber Van Beuzekom tevreden.

Behalve verpakkingen ontwerpen geeft Paxpring ook advies aan bedrijven over de juiste leverancier. Zo vraagt het Canadese bedrijf BlackBerry recent om goede raad. “Vanwege hun succes gaan ze apparaten ook in Europa verpakken. Wij vertellen dan waar dat het beste kan.”

De ‘uitpak-ervaring'

Het loopt tegen vier uur 's middags. Klanten in de VS worden wakker en Van Beuzekom moet weer aan het werk. Plakken en knippen, fröbelen met nieuwe ontwerpen. Hij vindt zijn vak heerlijk. “Als mijn vriendin thuiskomt met een parfumdoosje let ik maar op één ding. De unpacking experience. Daar draait het om.”

Kijk voor meer informatie op www.paxpring.com

Bron: Financieele Dagblad