De gewaagde beslissing om tijdens de economische crisis twee bedrijven aan te kopen, heeft verpakkingsgigant Amcor geen windeieren gelegd. De aankoop van Alcan Packaging ($ 2,3 miljard) en Ball Plastics ($280 miljoen) heeft er niet alleen voor gezorgd dat het bedrijf binnen no-time 's werelds grootste verpakkingsgroep is geworden, maar het heeft ook meer dan $ 200 miljoen aan synergieën opgeleverd, waardoor de winstmarges, ondanks de stijgende materiaalkosten, ontzettend zijn gegroeid.
Deze resultaten werden mede behaald doordat het bedrijf met name actief is in verpakkingen voor de gezondheidszorg en de voedings- en tabaksindustrie. Als gevolg hiervan zijn Alcans marges gestegen van 6% vóór de aankoop tot 12% eind vorig jaar.
In Australië zag het plaatje er minder rooskleurig uit. De groep liet weten dat er in de zes maanden tot en met december slechte winsten werden behaald. Het dividend steeg met 6% tot 18% per aandeel gedurende dit halfjaar. De onderliggende winst steeg met bijna 14% naar $ 305 miljoen en het rendement op het werkzaam vermogen bedroeg 15,1%.
Nu Amcor zijn aankoop heeft gedaan, kan het bedrijf $ 700 miljoen uitgeven aan acquisities wereldwijd zonder daarbij hun eigen gestelde grens van 55% te overschrijden. Er werden geen specifieke richtlijnen gegeven, maar analisten denken dat de nettowinst in 2012 met 10% zal stijgen.
Kijk voor meer informatie op www.amcor.com.
Bron: AGF.nl