HomeDossiersDesignAlterego bedenkt verpakking en identiteit voor biermerk Palm

Alterego bedenkt verpakking en identiteit voor biermerk Palm

De rebranding-campagne ‘Born to Twist Tradition' van biermerk Palm, ontwikkeld door Alterego, is live gegaan. Het Haagse branding agency bedacht de pay-off, ontwierp de nieuwe identiteit en het packaging design voor drie nieuwe Palm-biertjes en is medeverantwoordelijk voor de activatie van de campagne.

Binnen Swinkels Family Brewers is Palm het eerste merk dat zich vanaf nu specifiek richt op jongeren, van Gen-Z – de nieuwe bierdrinkers – tot Millennials. Yuri Pieplenbosch, oprichter en eigenaar van Alterego: “Het was een waanzinnige uitdaging om de nieuwe designs van Palm, het amberkleurige bier dat veelal met wat oudere mannen wordt geassocieerd, aansprekend te maken voor de jongere generaties bierdrinkers. We kregen carte blanche van de global marketing manager van Palm die ons vijf creatieve richtingen gaf als houvast. Het welbekende paard in het traditionele Palm-logo moest daarbij een eenhoorn worden, voor de rest mochten we losgaan.”

Binnen twee weken presenteerde Alterego's art-director Max van den Berg 35 voorstellen, stuk voor stuk met een nieuw perspectief op traditioneel gebrouwen bier. De eerste ontwerpen werden voorgelegd aan een testpanel met leden uit de diverse doelgroepen. Die gaven feedback en maakten een selectie waarmee Van den Berg weer terugging naar de tekentafel. Uiteindelijk bleven er drie ontwerpen over voor de blikjes Palm WeißAss en Palm 8 Horsepower Blond en het flesje PalmTree TropicAle.

Het biermerk gaat vanaf nu door het leven als ‘Bastard of Beers'. Een thema dat de mentaliteit van het bier onderstreept en waarmee het merk in de nieuwe campagne die door SuperRebel Agency is ontwikkeld regelmatig de grens zal opzoeken. Pieplenbosch: “Het merk is niet geherpositioneerd in één stijl, de designs van de nieuwe bieren hebben elk hun eigen identiteit, maar hebben één ding gemeen: een nieuw perspectief op traditioneel gebrouwen bier. Dat leidt tot de nieuwe merkbelofte: ‘Born to Twist Tradition'. Daar kon de gehele campagne en packaging design aan worden opgehangen.”

Het design van de drie nieuwe bieren oogt in eerste instantie 180 graden anders dan het traditionele ontwerp, maar is volledig gebaseerd op de klassieke visuele elementen van Palm. Het paard heeft een hoorn gekregen die verwijst naar brouwerij ‘De Hoorn' in Steenhuffel, waar Palm al sinds het ontstaan in 1929 wordt gebrouwen. De vleugels zijn van gerst, een van de bestanddelen van het bier. De A in het traditionele Palm-logo werd letterlijk ‘getwist', in het nieuwe logo staat hij op zijn kop.

Palm WeißAss en Palm 8 Horsepower Blond liggen vanaf nu in de schappen van Albert Heijn en Jumbo. Palmtree TropicAle is al verkrijgbaar in de horeca, later dit jaar kunnen horecabezoekers ook een tapbiertje WeißAss bestellen. In cafés en restaurants zijn straks eveneens de door Alterego bedachte designs terug te zien, onder meer in de taphendel waarmee Palm WeißAss wordt getapt. Naast de rebranding en het packaging design is Alterego ook verantwoordelijk voor activatie in de horeca. Daarvoor wordt samengewerkt met Nocto, het platform voor horeca en events.

www.alteregomarketing.com