HomeDossiersDuurzaamheidAlbert Heijn vraagt ook statiegeld op alle plastic flessen vers sap

Albert Heijn vraagt ook statiegeld op alle plastic flessen vers sap

De eerste plastic flessen vers sap met statiegeld staan in het schap bij Albert Heijn. Het gaat om alle eigen merk verse sappen en smoothies. Ook zet Albert Heijn weer een mooie stap in de vermindering van verpakkingen: verschillende varianten groentemix gaan van een bak naar een zak. Dat scheelt 266.000 kilo plastic per jaar.

Statiegeld Nederland maakte in februari bekend het statiegeldsysteem te openen voor alle 100% sappen in plastic flessen. Voor deze producten geldt nog geen wettelijke statiegeldverplichting. Albert Heijn omarmt deze ontwikkeling en voert op alle plastic verse sap- en smoothieflessen van het eigen merk vrijwillig statiegeld in. Dit is duidelijker voor klanten en zorgt ervoor dat meer plastic flessen op de juiste manier ingezameld en gerecycled worden. Omdat de flessen sinds kort van 100% gerecycled plastic zijn en nu ook worden opgenomen in het statiegeldsysteem, kunnen ze steeds opnieuw gebruikt worden voor nieuwe gerecyclede flessen en is er geen nieuw plastic meer nodig.

Albert Heijn wil alle eigen merk-­producten zo duurzaam mogelijk verpakken. Een van de doelstellingen is in 2025 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. De afgelopen vier jaar werd al ruim 9 miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaard door helemaal geen, minder of ander verpakkingsmateriaal te gebruiken. Vanaf deze week zitten taugé, macaroni-, bami- en nasi-bamigroente in een zak in plaats van een bak. Dat scheelt op jaarbasis 266.000 kilo plastic. De nieuwe verpakking levert niet alleen een flinke plasticbesparing op, ook de afvalbak bij klanten thuis raakt minder snel vol.

Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn: “Met deze ontwikkelingen geeft Albert Heijn verder invulling aan de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen'. Dat gaat naast een gezonde levensstijl ook over een duurzame samenleving. Daarom vinden we het belangrijk onze eigen merk-producten zo duurzaam mogelijk te verpakken en zijn verpakkingsreductie en recyclebaarheid belangrijke thema’s binnen onze organisatie.”

Albert Heijn werd dit jaar voor de zesde keer op rij verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Dat is de uitkomst van de Sustainable Brand Index 2022. Om klanten inzicht te geven in de stappen die gezet worden op het gebied van duurzaamheid, waaronder verpakkingsreductie, werd eind april het missieverslag over 2021 gepubliceerd. Hierin rapporteert Albert Heijn over de voortgang op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving.

www.ah.nl