HomeDossiersDesignAlbert Heijn onthult winnaar van de AH Packathon 2024

Albert Heijn onthult winnaar van de AH Packathon 2024

Albert Heijn organiseerde 17 mei de tweede editie van de AH Packathon. In de 2024 editie nodigde Albert Heijn klanten uit om met hen te delen waar zij tegen aanlopen bij eigenmerk verpakkingen, waar zij kansen zien om vanuit duurzaamheid en gebruiksgemak deze verpakkingen te verbeteren.

Albert Heijn richt zich op verduurzaming van verpakkingen door het gebruik van materiaal te minimaliseren, gerecycled materiaal in te zetten, verpakkingen te recyclen en gebruik te maken van producten die gedeeltelijk gemaakt zijn van biogrondstoffen. Recent kondigde Albert Heijn aan ruim 20 miljoen kg aan verpakkingsmateriaal gereduceerd te hebben ten opzichte van 2018. De focus voor 2025 is om eigenmerk verpakkingen zo te ontwerpen, dat ze later gerecycled kunnen worden. Daarom was er ook dit jaar weer een Packathon om innovatie in verpakkingen te stimuleren.

Bij de eerste editie in 2023 werden duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts uitgenodigd om te werken aan duurzame verpakkingsinnovaties. Deze tweede editie legde de focus op het verbeteren van de ervaringen van klanten met eigenmerk verpakkingen.

Albert Heijn blijft stappen zetten op verduurzaming van eigenmerk verpakkingen en is daarbij uiteraard geïnteresseerd in de vragen en ideeën die consumenten hebben hierover. Albert Heijn deed daarom een oproep aan klanten om hun ervaringen met eigenmerk productverpakking te delen. Uit de inzendingen selecteerde Albert Heijn 5 cases voor de AH Packathon. Tijdens de AH Packathon gingen leveranciers en experts vervolgens concreet aan de slag met deze vijf verpakkingen verder te verduurzamen en om het gemak voor de klant te verbeteren.

Consumenten van de geselecteerde cases waren VIP gast bij de Packathon 2024 in Zaandam op het kantoor van Albert Heijn. Samen met de jury beoordeelden zij de oplossingen.

“Iedereen kent het wel, dat product dat je dagelijks in handen hebt in de keuken en waar je stiekem bij denkt ‘dat kan toch handiger’. Vandaag vond bij ons in Zaandam de AH Packathon 2024 plaats en als input hierbij vroegen wij de ervaringen van onze klanten. Een vruchtbare editie door de energieke samenwerking tussen klanten, experts en ons Albert Heijn team. Na een spannende dag vol brainstorms en creativiteit zagen we vandaag vijf fantastische eigenmerkproduct verpakking innovaties op het podium. Volgende week onthullen we de winnaar”, blikt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, terug op de Packathon 2024.

www.