HomeNieuwsAangepakt 2012: verpakkingsprijs voor bedrijven

Aangepakt 2012: verpakkingsprijs voor bedrijven

Bedrijven die zijn overgegaan op minder milieubelastende verpakkingsoplossingen voor hun producten maken kans op Aangepakt 2012. Deze prijs wordt uitgereikt op dinsdag 9 oktober 2012 tijdens het jaarlijkse Nedvangcongres. Bedrijven die zo’n innovatieve verpakking op de markt brengen, kunnen nog meedoen. De uiterste inleverdatum is 1 juni 2012. Welke duurzame verpakkingsoplossing wint Aangepakt 2012?

Namens ruim 300.000 producenten en importeurs coördineert en stimuleert Nedvang de inzameling en het hergebruik van verpakkingen in Nederland. Nedvang bedacht de Aangepaktprijs om op die manier zoveel mogelijk groene verpakkingsvoorbeelden te kunnen verzamelen, die kunnen worden gerapporteerd aan het ministerie van Infrastructuur & Milieu. De rapportage die Nedvang maakt, toont zo de inspanningen van het bedrijfsleven om tot duurzame verpakkingsoplossingen te komen. Hiermee komt Nedvang collectief de verplichting na die voor elk afzonderlijk bedrijf geldt dat verpakte producten in Nederland op de markt brengt. De rapportages over de verpakkingsvoorbeelden zijn anoniem.

Free publicity

Om mee te dingen naar Aangepakt 2012 moet een bedrijf een formulier invullen. Dat helpt het betreffende bedrijf meteen om het dossier op orde te krijgen, waaruit blijkt dat het voldoet aan de Essentiële Eisen die aan verpakkingen gesteld worden. De Inspectie van Leefomgeving en Transport controleert bedrijven namelijk op deze eisen. Nedvang biedt meer informatie over de Essentiële Eisen op www.nedvang.nl. Daarnaast heeft Nedvang altijd praktijkvoorbeelden nodig voor presentaties en publicaties. En voorbeelden worden ook in de digitale etalage gezet. Bedrijven zien dit als een mogelijkheid voor free publicity.

Winnaar Aangepakt 2011

Global Paints Products won Aangepakt 2011. Het Color Matching System van dit bedrijf maakt precies de verfkleur in de hoeveelheid die de klant wil. Uit onderzoek van de verfproducent bleek dat de (huidige) werkwijze leidde tot gemiddeld 6% productverlies. Daarom bedachten marketeer en inkoper samen een schenkzak, in plaats van de traditionele pastapot, die de kans op knoeien vrijwel uitsluit. Deze verpakking dringt de hoeveelheid verpakkingsmateriaal voor één liter kleurpasta enorm terug (van 270 tot 7 gram). Ook zorgt de nieuwe verpakking voor minder verpakkingenbelasting, ruimte tijdens transport, transportbewegingen en CO2-uitstoot. En het verpakkingsafval is na gebruik minimaal, de schenkzak laat zich simpel oprollen. Andere kanshebbers waren de Puur & Eerlijk vaatwastabletten van Albert Heijn en de glasreiniger van Diversey.

Formulier Aangepakt 2012

Bedrijven die in aanmerking willen komen voor Aangepakt 2012 kunnen het benodigde formulier ‘Aanmelden preventievoorbeeld' downloaden. Let op: insturen van een preventievoorbeeld in het kader van Aangepakt 2012 kan tot 1 juni 2012. Insturen kan direct vanuit het gedownloade bestand: dat moet daarvoor wel eerst op de computer bewaard worden.

Kijk voor meer informatie op www.nedvang.nl.