Met 1.300 exposanten (meer dan 500 vertegenwoordigde merken) en 85.774 vakbezoekers (waarvan 36% internationaal) heeft de internationale vakbeurs EMBALLAGE, die plaatsvond van 19 tot en met 22 november 2012, een opmerkelijke dynamiek van de verpakkingsbranche getoond. Om de moeilijke economische context het hoofd te bieden, worden uitdagen aangegaan en strategieën neergezet. De huidige markt is in kwantitatieve zin gericht op opkomende economische markten en in kwalitatieve zin op innovatie voor volgroeide markten. Meer dan ooit tevoren zet de EMBALLAGE zich neer als het beste trefpunt voor vraag en aanbod in de verpakkingsbranche.
Volgens Véronique Sestrières, beursmanager van de EMBALLAGE: “De positieve indicatoren waarover wij beschikten vóór de opening van de EMBALLAGE en de MANUTENTION, zijn bevestigd door contacten van hoog niveau gedurende de 4 beursdagen. We hebben veel positieve reacties gekregen van deelnemers die zeer te spreken waren over de kwaliteit van de bezoekers met concrete projecten en een gunstig zakenklimaat. De afgelopen beurseditie onderstreepte dat de branche veel kan bieden en in staat is in te spelen op de verschillende belangen van professionals. 2012 was een energieke beurseditie, Parijs is een essentieel trefpunt voor de wereldwijde verpakkingsbranche”.
Reacties van exposanten
“Een geweldige 40ste beurseditie met een hoog bezoekersaantal uit Frankrijk, Noord-Afrika en Europa. Voor ons betekent deelname aan de EMBALLAGE een investering die loont, want tijdens de vakbeurs kunnen wij onze innovaties en noviteiten presenteren en onze klantenbinding bevorderen. Dankzij ons merk KOSME (nieuw in het assortiment) hebben we nieuwe commerciële contacten kunnen aangaan in de sector uiterlijke verzorging en cosmetica”. KRONES AG – Olivier Fouassier, Director Global Key Account (Duitsland)
“Dit jaar was onze deelname van groot belang, vooral de laatste beursdag. Bezoekers komen naar de beurs voor het vinden van noviteiten op de beurs en op onze stand”. BEAURAIN Frères – Véronique Beaurain, CEO (Frankrijk)
“Wij zijn bijzonder tevreden met onze standlocatie dit jaar en met de contacten die we hebben opgedaan. Onze 2 innovaties trokken veel bezoekers en, bovenal, 17 journalisten! Het is een nieuwe ervaring zoveel pers op onze stand te ontvangen”. METTLER TOLEDO – Nathalie Braem, Marketing Manager (Frankrijk)
“Evenveel bezoekers bezochten onze stand als tijdens de voorgaande beurseditie in 2010. De kwaliteit ervan was dit jaar echter zeer hoog. 4 beursdagen is voldoende: geen stille momenten, een goede bezoekersspreiding. Ik ben tevreden over de beursorganisatie dit jaar. Voor ons is de EMBALLAGE een ideaal platform voor de introductie van onze innovaties”. CERMEX – Yolande Garcia, Sales Promotion Manager (Frankrijk)
“Ik heb deze beurseditie ervaren als zeer dynamisch, dankzij de verschillende ruimtes voor evenementen en exposities van innovaties. Wij hebben eveneens onze eindproducten gepresenteerd, waardoor onze know-how van high-tech goed werd belicht. De beurs heeft een goede promotie gerealiseerd, wat wij merkten aan het bezoekersaantal”. DS SMITH Packaging – Christophe Furet, Communication Manager (Frankrijk)
“Een zeer positieve beurseditie, met een grote toestroom van professionals uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika, in tegenstelling tot de voorgaande beursedities”. SACMI – Stéphane Merle, CEO (Italië)
“De editie 2012 werd gekenmerkt door de hoge kwaliteit van interessante contacten, met doelgerichte vraag, en welke wij anders niet hadden ontmoet. De beurs werd goed bezocht tot en met de laatste beursdag”. VIROJANGLOR – Eric Boin, Adjunct Directeur (Frankrijk)
“Een uitstekende beurseditie. Onze onderscheiding voor de PACK INNOVATION AWARDS heeft de belangstelling gewekt bij onze klanten en bij nieuwe contacten. Deelname aan het TV forum speelde eveneens in ons voordeel met goede gevolgen voor het hele assortiment”. EUROPLASTIQUES – Olivier Popeler, Sales Manager (Frankrijk)
“Tijdens deze 40ste beurseditie was één van onze producten geselecteerd in het kader van PACK INNOVATION, wat geleid heeft tot veel nieuwe contacten”. KÖRBER MEDI PAK – Emmanuel Cattacin, Manager Global Key Account (Duitsland)
“De beursindeling, de vlotte doorstroom bij de beursingang, en de goede toegang tot de parkeerplaatsen was voor ons een zeer sterk punt dit jaar…. Het was de 14e keer dat we deelnamen aan de EMBALLAGE, en wij zien het, meer dan ooit, als een onmisbare vakbijeenkomst: uit reacties van onze bezoekers kwam naar voren dat de EMBALLAGE onmisbaar is op het gebied van oplossingen en noviteiten”. PDC Europe – Derek Vandevoorde, Chairman (Frankrijk)
“Wij komen al naar de EMBALLAGE sinds 1994. De kwaliteit van de contacten ligt nu aanzienlijk hoger en zijn zeer nuttig”. PROMENS – Rudolph Pfeiffer, Manager Packaging Systems (Frankrijk)
“EMBALLAGE is een belangrijk internationaal trefpunt. Dit jaar was het internationale bezoekersaantal merkbaar gestegen”. INNOVIA Films – Florian Guiard, Sales Manager (Engeland)
“Deze beurseditie werd gekenmerkt door een hoge bezoekerskwaliteit. Het was de ideale gelegenheid om onze innovaties in de schijnwerpers te zetten en een vernieuwend aanbod voor nieuwe vraagstukken te presenteren. Onze balans is zeer positief”. HP – Patrice Bernou, Marketing Manager (Frankrijk)
“Goede ontwikkelingen dit jaar, vergeleken bij de voorgaande beurseditie! Tot de laatste dag waren er bezoekers op de beursvloer”. MARKEM-IMAJE – Guillaume Kral, Marketing Specialist Europa (Frankrijk)
In het kader van de 40ste beurseditie, presenteerde de EMBALLAGE een uitzonderlijk beursprogramma, met:
- De expositie ” I love Pack – since 1947 “, een exclusieve terugblik op kenmerkende verpakkingen, een weer-spiegeling van de ontwikkeling van onze maatschappij de afgelopen decennia.
- De beursruimte PACK INNOVATION, met de hoogte-punten op het gebied van innovaties van exposanten. Dit jaar werden 11 innovaties geselecteerd door de PACK EXPERTS jury.
- Een verfrissende expositie “Remarkable Packagings & Alternatives”, door 6 designopleidingen die hun gedurfde en creatieve alternatieven voor huidige verpakkingen presenteerden.
Tenslotte heeft de EMBALLAGE, meer dan ooit tevoren, haar internationale belang goed weten neer te zetten, met de aanwezigheid van veel bezoekersdelegaties uit bijvoorbeeld Japan, China, Taiwan, Turkije, Rusland, Polen, Moldavië, Tunesië, Duitsland. In totaal werden meer dan 100 landen vertegenwoordigd op de vakbeurs, waarvan een groot deel uit de EMEA-regio.
Uiteraard was ook de redactie van PackOnline.nl onlangs aanwezig op de Emballage in Parijs en maakte een fotoreportage van onder andere innovaties, exposanten en bezoekers. Klik hier voor de fotoreportage…
Kijk voor meer informatie op www.emballageweb.com.