De markt voor karton en vouwkarton was de afgelopen jaren niet goed. In 2007 en 2008 daalde het gebruik van vouwkarton in Europa met 3,8% en ook in de eerste negen maanden van 2009 was er een neerwaartse spiraal in het aantal bestellingen zichtbaar. In het laatste kwartaal van dit jaar trok de markt echter aan en naar verwachting zal deze trend zich voortzetten. De sector is dan ook positief gestemd over de toekomst.
“We verwachten dat vouwkarton een grotere rol zal gaan spelen in de markt”, aldus voorzitter Stéphane Thiollier van Pro Carton, de Europese vereniging voor producenten van karton.
�
Dit komt doordat innovaties in de verpakkingssector momenteel worden aangedreven door de effecten als duurzaamheid en promotie. Zo zal Cadbury volgend jaar voor het eerst dozen van vouwkarton in gebruik nemen voor één van haar belangrijkste merken.
Ook bij retailers is het beperken van de invloed op het mileu van belang. Hofer, een Oosterijks dochterbedrijf van Aldi, zal op haar website de zogenaamde ecologische voetafdruk van een aantal producten publiceren. Metro Groep heeft zelfs aangegeven nieuwe milieustandaarden op te gaan stellen en te implementeren in het bedrijf.
Daarnaast groeit in China momenteel de markt voor vouwkarton en exporteert het Aziatische land minder vouwkarton. Als gevolg hiervan kunnen Europese producenten meer exporteren naar landen in onder meer Oost-Europa en Azië.
Kijk voor meer informatie op www.procarton.com.