HomeKennisbankMarktinformatieSector voor e-commerce werkt aan reductie van lucht in pakketten

Sector voor e-commerce werkt aan reductie van lucht in pakketten

Op het moment dat de consument op de bestelknop drukt, komen webwinkel en vervoerder in actie om het product zo efficiënt mogelijk bij de klant te brengen. De e-commercesector werkt eraan dit zo duurzaam mogelijk te doen. Samen met webwinkels en toeleveranciers heeft Thuiswinkel.org het doel gesteld om de lucht in pakketten met 10% te reduceren in 2022. Bovendien zetten we in op het helemaal weglaten van verzendverpakkingen, waar dat mogelijk is. Deze doelen zijn vastgesteld in het Brancheverduurzamingsplan Verpakken 2019-2022.

Om producten zonder schade te kunnen bezorgen bij de consument, is verpakken veelal noodzakelijk. Daarbij is het belangrijk dat de verpakking niet te groot is. Lucht in verpakkingen zorgt voor een verhoogde CO2-uitstoot tijdens de distributie. Bij minder lucht in verpakkingen, worden de pakketten kleiner en kan er meer in één rit worden vervoerd.

Webwinkels hebben de afgelopen jaren al veel lucht gereduceerd door machinaal inpakken en het reduceren van verpakkingsmateriaal. Honderd procent verpakkingsdichtheid realiseren is niet haalbaar. Artikelen komen voor in alle mogelijke vormen, waardoor het onvermijdelijk is dat er lucht in verpakkingen zit. Uit de studie van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek [zie kader onderaan] blijkt dat hoe meer producten bij elkaar worden verpakt, hoe efficiënter de doos in het algemeen wordt gevuld.

Eind 2018 voerde Partners for Innovation in opdracht van Thuiswinkel.org een steekproef uit, die een beeld geeft van de verpakkingsdichtheid in e-commerceverpakkingen. Webwinkels gebruiken verschillende verzendmethodes. De meest voorkomende is de kartonnen doos (75%), gevolgd door de kunststof zak (19%). De vullingsgraad van enveloppen en verzendzakken ligt veel hoger dan bij dozen, namelijk (bijna) 100%. Omdat een zak minder bescherming biedt, kunnen echter niet alle soorten producten hierin verzonden worden. Bij een kartonnen doos is de vullingsgraad gemiddeld 50%. Grote webwinkels presteren gemiddeld iets beter dan kleine webwinkels.

De sectoren kleding en elektronica laten uitschieters zien, als we kijken naar de vullingsgraad. De kledingsector presteert beter dan gemiddeld met een vullingsgraad van dozen van gemiddeld 60%. Kleding is een zacht product en daardoor gemakkelijk te vormen naar de doos waarin het wordt verpakt. Elektronicaproducten zitten vaak in een doos en zijn vormvast, hier is dus geen spelingsruimte met betrekking tot de verzendverpakking. Al worden grotere elektronica producten wel weer vaker zonder verzenddoos verstuurd.

Opvallend is dat grotere producten efficiënter ingepakt worden dan kleine producten. Vaak hebben kleine producten een minimale verpakkingsgrootte nodig omdat ze anders gemakkelijk kwijt raken. De kleinste standaarddoos is nog aanzienlijk groter dan kleine producten, wat resulteert in een lagere vullingsgraad voor deze producten.

De e-commercesector is goed op weg om steeds minder te verpakken, betere (herbruikbare) verpakkingsmaterialen te gebruiken en de verpakkingsdichtheid te vergroten. Webwinkels pakken een steeds groter deel van de bestellingen met de machine in. In de studie van Thuiswinkel.org en Connekt is een kleine steekproef gedaan naar het effect van verpakkingsmachines die op hoogte aanpassen. Dat geeft al snel een gemiddelde reductie van het volume van de doos van 10-20 %. Daarbij kwam de winst uit op 10 tot 20% extra vullingsgraad. Het gebruiken van een beperkt aantal vaste bodemmaten (met variabele hoogte) werkt bovendien positief door bij het stapelen en vullen in de rest van de keten.

Kleine webwinkels kiezen vaker voor aanpasbare dozen. Met behulp van de Handleiding Duurzaam Verpakken voor de e-commercesector kunnen webwinkels een goede keuze maken om efficiënt te verpakken. Elke verkleining van de pakketten werkt door in de rest van de keten.

www.thuiswinkel.org