Retailers willen productafbeeldingen en milieuheffingsdata via GS1

Retailers willen productafbeeldingen en milieuheffingsdata via GS1 Data Source ontvangen. A.S. Watson Health & Beauty Benelux, Detailresult Groep en Albert Heijn willen namelijk dat hun leveranciers nu starten met het toevoegen van foto’s en milieuheffingsinformatie aan de datapool.

Het belang van het gestandaardiseerd delen van productafbeeldingen en milieuheffingsdata is groot. Deze informatie delen via GS1 Data Source helpt niet alleen bij het beter bedienen van consumenten, maar kan ook leiden tot meer snelheid en lagere kosten in de retailketen. Met dit in het achterhoofd zijn retailers en leveranciers richtlijnen overeengekomen voor het aanleveren van productafbeeldingen en milieuheffingsinformatie via de datapool.

Het toevoegen van productafbeeldingen en milieuheffingsdata is een volgende stap in het uitwisselen van data via GS1 Data Source. Diverse partijen, waaronder A.S. Watson Health & Beauty Benelux, Detailresult Groep en Albert Heijn werkten mee aan de totstandkoming van de richtlijnen. Zij willen namelijk dat hun leveranciers nu starten met het toevoegen van foto’s en milieuheffingsinformatie aan de datapool.

Bij de milieuheffingsdata gaat het vooral om de informatie die nodig is om aan te geven uit welke materialen de verpakking van het product bestaat en welk gewicht deze verpakking heeft. Retailers gebruiken dit voor producten die zij in het ene land inkopen, maar in een ander land op de markt brengen. Voor retailers en andere afnemers worden productafbeeldingen ook steeds belangrijker. Zij gebruiken deze in de online winkel en apps, maar ook voor interne processen zoals winkelpresentaties en schapplanningen.

Goede productinformatie aangevuld met productafbeeldingen en milieuheffingsdata zijn in het belang van consumenten, retailers én leveranciers. Retailers beschikken hiermee over juiste en volledige info en kunnen consumenten sneller en op maat bedienen. Milieuheffingsdata geven inzicht in de ontwikkeling en het gebruik van duurzame materialen. Het succes achter de schermen is wel sterk afhankelijk van een solide en eenvoudig proces, stelt Maurice van der Leeden, verantwoordelijk voor Product Data Management bij Detailresult Groep. “Het is in ons belang dat leveranciers weten welke eisen afnemers aan de data stellen. We moeten het leveranciers zo makkelijk mogelijk maken om data aan te leveren.”

Erik van der Neut, manager Buying Systems & Datamanagement bij A.S. Watson, vat krachtig samen waarom de richtlijnen voor milieuheffingsdata leveranciers kunnen helpen: “Ze maken het mogelijk om gestandaardiseerd data uit te wisselen. Deze data kunnen bovendien meelopen in de bestaande geautomatiseerde processen. Het is niet langer nodig om de data achteraf handmatig op te vragen bij leveranciers.”

De enorme impact van online sales heeft het opstellen van de richtlijnen versneld. Goede foto’s kunnen een consument verleiden om een product aan te schaffen. “Als je daarnaast het maken van foto’s al vroeg in de supply chain regelt dan kan er geen vertraging ontstaan. Je kunt het product dan even snel in het online schap plaatsen als in het fysieke schap”, stelt Maurice van der Leeden.

Armand Schins, bij Albert Heijn Commercial Support verantwoordelijk voor Data Quality, Data Governance & Projects, verwacht dat leveranciers snel starten met het delen van deze nieuwe informatie via GS1 Data Source. “Op dit moment hebben we veel bilaterale afspraken met leveranciers. Omdat die complexiteit en kosten toevoegen aan de keten, zijn we voorstander van afspraken omzetten naar marktafspraken, zoals via de datapool.”

Volgens Schins verhoogt AH hiermee ook de efficiency bij toeleveranciers omdat alle afnemers om dezelfde productafbeelding- en milieuheffingsinformatie vragen. Daarmee is Van der Leeden het eens: “De GS1 datapool stelt ons in staat om gegevens op een eenduidige manier op te halen. Voor leveranciers scheelt het ook veel werk, ze kunnen data in één keer aan de hele markt aanbieden.”

Het toevoegen van milieuheffingsdata en productafbeeldingen is een aanvulling op GS1 Data Source. Jerry Tracey van GS1 Nederland: “Vanaf mei dit jaar is het optioneel mogelijk om aan te geven uit welke materialen de verpakking van het product bestaat en welk gewicht deze verpakking heeft. We gaan ook automatische controles ontwikkelen om te checken of de data goed is. Een ander voorstel is om het in de loop van 2020 verplicht te maken om deze gegevens in te vullen.”

Voor productafbeeldingen is dit anders. Al vanaf november 2018 zijn leveranciers verplicht om productafbeeldingen vast te leggen in GS1 Data Source, met uitzondering van private label artikelen. “Vanaf de release van GS1 Data Source in februari controleren we ook met automatische controles of afbeeldingen van nieuwe en gewijzigde consumenteneenheden volgens de nieuwe richtlijnen zijn toegevoegd. Pas met ingang van augustus 2019 rekent GS1 het niet langer goed als er geen of geen goede afbeelding aanwezig is. Retailers kunnen hier vanaf dat moment mogelijk consequenties aan verbinden”, stelt Tracey.

Tracey wil nog wel toevoegen dat de controle van productafbeeldingen niet in handen ligt van Data Management Services. “Het wel of niet goed aanleveren van productafbeeldingen en milieuheffingsdata telt dus niet mee in de datakwaliteitsscore, in het kader van DatakwaliTijd 2.0.”

www.gs1.nl

DELEN