Onderzoek: verpakkingssector staat aan vooravond van revolutie

Ter gelegenheid van de vakbeurs ALL4PACK Paris, die zal plaatsvinden van 26 tot 29 november 2018, en in samenwerking met de EPDA, de European Brand & Packaging Design Association, interviewde de beursorganisatie 22 ontwerpers uit 16 landen in Europa en Noord-Afrika om hun standpunt te kennen met betrekking tot de uitdagingen die de verpakkingssector te wachten staan.

Na de bevindingen van de interviews, heeft het onderzoeksbureau YouGov 8.253 consumenten ondervraagd in zes landen om hun verwachtingen betreft toekomstige innovaties in de sector te begrijpen. De uitkomsten van het onderzoek door Fabrice Peltier (foto) toont de reikwijdte van de grote uitdagingen die ons naar 2050 zullen leiden en de verpakkingsrevolutie.

Vergrijzing bevolking

Leesbaardere verpakkingen zullen in de toekomst essentieel zijn. Na het passeren van de middelbare leeftijd ontstaan er vaak problemen met het zicht en deze nemen in de loop van de tijd alleen nog maar toe. Volgens de Yougov-studie, willen Europese Babyboomers (50 jaar en ouder) en Millennials (18-34 jaar oud) vooral verpakkingen die gemakkelijker te openen en te sluiten zijn.

Dit opent perspectieven voor de evolutie van verpakkingen als we bedenken dat de Millennials van vandaag meer dan 60 jaar zullen zijn in 2050. Zo is 42% van de Europese consumenten van mening dat de leesbaarheid van de verpakking niet toereikend is, is 47% van de respondenten van mening dat het verbeteren van het openen en sluiten van verpakkingen een belangrijk aandachtspunt is, vindt 31,5% van de Franse, Spaanse, Britse en Italiaanse consumenten verpakkingsmaterialen vaak te zwaar wegen en bekritiseert 32% van de Belgen en Duitsers formaten die slecht zijn aangepast aan het gebruikersgemak bij consumptie van verschillende producten.

Uitputten natuurlijke hulpbronnen

Het voorlichten van burgers blijft de beste oplossing voor het verspreiden van goede praktijk voorbeelden op het gebied van milieubescherming. Alleen de burgers voorlichten is echter nog steeds lang niet voldoende … Europeanen die nu worden ondervraagd, pleiten voor meer vereisten en meer stimulansen. Consumenten zijn het er over eens dat ze niet-recyclebare verpakkingen en oververpakkingen willen laten verbieden. Zij zouden het op prijs stellen als er een financiële beloningsregelingen zou worden ingevoerd voor de teruggave van gebruikte verpakkingen.

Drastische maatregelen die aantonen dat consumenten meer dan ooit onnodige verpakkingen willen uitbannen en het recyclen van verpakkingsmaterialen willen stimuleren. Zo wil 47% van de Britten en 49% van de Duitsers oververpakking verbieden, wil 52% van de Spanjaarden en 40% van de Italianen dat de de teruggave van gebruikte verpakkingen financieel beloond wordt en is 40% van de Europeanen vóór het verbieden van niet-recyclebare verpakkingen.

Ontwikkeling kunstmatige intelligentie

Deze technologische doorbraak moet verpakkingen milieuverantwoordelijker maken. Voor Europese BabyBoomers en Millennials is kunstmatige intelligentie zinvol als het helpt om gebruikte verpakkingen beter te kunnen sorteren en te recyclen en als het toelaat om afval te beperken door bijvoorbeeld te waarschuwen zodra de vervaldatum is bereikt.

In mindere mate zien consumenten het ook als een manier om toegang te krijgen tot meer informatie over het product en meer gebruiksgemak. Ambities die de evolutie naar slimme verpakkingen nuttig zouden maken. Zo ziet 34% van de ondervraagden ziet kunstmatige intelligentie als een kans op economische voordelen, vooral die van het beperken van het afval door de consument, en is 38% van mening dat er ook voordelen voor het milieu zijn door mensen te helpen bij het sorteren van gebruikte verpakkingen.

Verhoogde mobiliteit

Bij reizen, meer dan thuis, lijkt het er op dat verpakkingen eenvoudiger te recyclen en gemakkelijker te openen en te sluiten zijn zonder enig risico op lekkage. Wat de Europeanen het meest bezighoudt is wat te doen met de verpakking na het gebruik ervan.
Qua belangrijkheid komt het makkelijk kunnen openen en sluiten van verpakkingen op de tweede plaats. Opvallend is dat meer babyboomers dan millennials zich hier zorgen over maken.

Dus duidelijke verwachtingen die nogmaals het belang benadrukken van perfecte functionaliteit van het gebruik van verpakkingen en het vermogen om verpakkingsmaterialen gemakkelijk te kunnen recyclen. Zo wil 35% van de respondenten na gebruik het verpakkingsbeheer verbeteren, is 37% vóór verbetering van het openen en sluiten tussen twee toepassingen van verpakkingen en wil 29% dat de vaak disfunctionerende verpakkingsgrootten worden herzien.

www.all4pack.com

DELEN