HomeDossiersCoronacrisisING constateert grote verschuiving in uitgaven aan voeding door corona

ING constateert grote verschuiving in uitgaven aan voeding door corona

De coronapandemie heeft tot een grote verschuiving van de bestedingen aan eten en drinken geleid. In Nederland daalden de horeca-bestedingen in 2020 met 7 miljard euro terwijl ze bij supermarkten en speciaalzaken met ruim 3 miljard euro toenamen. Daarnaast kregen online verkopen een impuls: uitgaven aan bezorging van boodschappen en maaltijden stegen met 1,5 miljard euro. Met de stapsgewijze heropening van de horeca passen consumenten hun gedrag weer aan. De afzetmarkt voor leveranciers van voeding beweegt zich de komende anderhalf jaar daardoor naar een nieuw evenwicht. Het belang van foodretail blijft hierbij voorlopig groter dan pre-corona.

Door de verschuiving in bestedingen zagen veel leveranciers van voeding zich genoodzaakt om hun bedrijfsvoering aan te passen. Voor voedings- en drankenproducenten die voornamelijk aan de retail leveren heeft de verschuiving voor hun omzet doorgaans gunstig uitgepakt. Maar er is ook een grote groep leveranciers die zich voornamelijk op horeca richt en het afzetverlies niet kan compenseren met een toename van de verkoop via de retail of een eigen webshop. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat 1 op de 5 voedingsproducenten in het eerste kwartaal nog een beroep deed op de NOW.

De heropening van de economie beweegt de markt voor eten en drinken naar een nieuw evenwicht. Hoewel het marktaandeel van foodservice in stapjes herstelt blijven foodretail en online belangrijker dan vóór corona. Producenten en handelaren zullen hun bedrijfsvoering aan moeten passen aan de nieuwe situatie. Dit proces zal geleidelijker gaan dan in de eerste coronagolf toen abrupte veranderingen vaak nodig bleken. Wat betreft afzetkanalen en assortiment signaleren we een aantal trends die de komende tijd van grote invloed zijn op de bedrijfsvoering.

Lees verder