HomeNieuwsVerpakkingenGS1 treft voorbereidingen voor invoering statiegeld op blikjes

GS1 treft voorbereidingen voor invoering statiegeld op blikjes

Vanaf 31 december 2022 gaan consumenten statiegeld betalen voor metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder. Het doel van de maatregel is het inzamelen en recyclen van de twee miljard blikjes, waarvan op dit moment een groot deel in de natuur belandt. GS1 treft de voorbereidingen om ervoor te zorgen dat data over de blikjes kan worden gedeeld via GS1 Data Source, de centrale bron voor productdata waar retailers en leveranciers gebruik van maken in de sector levensmiddelen en drogisterij.

Van de twee miljard blikjes die elk jaar worden verkocht, eindigen er zo’n 150 miljoen als zwerfafval in parken, bermen en rivieren. Omdat de hoeveelheid zwerfafval alleen maar toeneemt, heeft de overheid begin vorig jaar al besloten om statiegeld op blikjes in te voeren. Net als nu al geldt voor kleine plastic flesjes gaan consumenten voor elk blikje straks 15 cent statiegeld betalen, dat ze terugkrijgen bij inlevering van de lege verpakkingen.

De wettelijke statiegeldverplichting heeft gevolgen voor zowel leveranciers als supermarkten. Allereerst moeten alle metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder worden voorzien van een nieuw statiegeldlogo. Met metalen drankverpakkingen worden alle verpakkingen bedoeld waarvan het hoofdbestanddeel bestaat uit een metaalsoort of een mengsel van metaalsoorten. De verplichting geldt alleen voor metalen verpakkingen met een drank die bedoeld is om zonder verdere bereiding te drinken.

Voor supermarkten betekent de wettelijke verplichting dat ze vanaf 31 december lege statiegeldblikjes moeten inzamelen. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft besloten daarvoor zelf een innamesysteem op te zetten. Een groot deel van de blikjes wordt echter niet in supermarkten verkocht, maar via benzinestations, snackbars, sportkantines en bedrijfsrestaurants. Daarom werkt de Stichting Afvalfonds Verpakkingen in opdracht van het CBL en de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) aan een separaat innamesysteem buiten de supermarkten om.

Omdat leveranciers hun metalen drankverpakkingen moeten aanpassen, zullen ze aan die producten een nieuwe unieke GS1 artikelcode (GTIN/EAN) moeten toekennen. Bij significante wijzigingen van bijvoorbeeld de verpakking van een product, is volgens het GS1 identificatiesysteem afgesproken dat een nieuwe GTIN nodig is. Zo blijft ieder product wereldwijd uniek geïdentificeerd. Dat kan zoals leveranciers gewend zijn via GS1 Nederland.

Vanuit de sector is er de wens geuit om ook de data die hoort bij de statiegeldblikjes te delen via GS1 Data Source. In de datapool wordt nu al o.a. masterdata, allergeneninformatie en keurmerkeninformatie van producten gedeeld. Omdat statiegeldblikjes nu ook een emballageartikel worden, moeten leveranciers deze data ook met hun afnemers gaan delen.

Op dit moment worden voorbereidingen getroffen om ervoor te zorgen dat de data kan worden gedeeld via de datapool. Zo worden dit jaar nieuwe velden toegevoegd zodat data over het statiegeld dan efficiënt en snel kan worden gedeeld met afnemers, zoals supermarkten. Sectormanager Jerry Tracey van GS1 Nederland: “Als GS1 doen we ons best om ervoor te zorgen dat onze datapool GS1 Data Source op tijd gereed is zodat data efficiënt en snel binnen de centrale bron voor data binnen de sector kan worden uitgewisseld.”

www.gs1.nl