HomeKennisbankMarktinformatieBeverage Can Benelux belicht voordelen verschillende maten blikjes

Beverage Can Benelux belicht voordelen verschillende maten blikjes

Sinds Dietrich Mateschitz in 1987 Red Bull Energy Drink op de markt bracht in de voor het drankje zo typerende blikje, is het frisdrankschap behoorlijk veranderd. In de afgelopen dertig jaar heeft het 25 cl blikje een flinke opmars gemaakt. Nog steeds spreekt het formaat veel jongeren aan. De laatste tijd veroveren steeds kleinere blikformaten (15 cl en 20 cl) de markt. Wat zijn de voordelen van kleinere en slankere verpakkingen en waarom kiezen sommige producenten juist voor groter?

Kleiner is handiger

Kleinere verpakkingen zijn gebruiksvriendelijk. Ze zijn gemakkelijk mee te nemen en ideaal voor onderweg en passen in de trend van on-the-go consumptie. Maar ook telt Nederland steeds meer kleinere huishoudens. Hierdoor neemt dus ook de vraag naar kleinere verpakkingen toe.

Kleiner is gezonder

Suikerhoudende (fris)dranken liggen al een tijdje onder vuur. Supermarkten en fabrikanten bieden de bewuste consument kleinere porties aan met minder calorieën, passend bij een gezonde, evenwichtige levensstijl. Zo is Coca-Cola de afgelopen jaren steeds kleinere verpakkingen gaan aanbieden. Consumenten krijgen hierdoor een groter keuzeaanbod, niet alleen in smaken, maar ook qua volume en calorieën. Coca-Cola wil ten opzichte van 2012 in 2020 per 100 ml 15% minder calorieën in de markt zetten. Concurrent PepsiCo wil dat in 2025 minstens twee derde van haar wereldwijde drankenportfolio per 0,35 liter 100 kilocalorieën uit toegevoegde suikers of minder bevat. Ondertussen vervangen supermarktketens zoals de Plus 33 cl blikjes door 25 cl blikjes. Ook delen ze hun schappen opnieuw in om bewuste keuzes te stimuleren.

Slanker is eleganter

In navolging van de 25 cl blikjes veroveren, sinds hun introductie in 2011, slankere 33 cl blikken de markt. Consumenten vallen duidelijk voor deze verpakkingen. Niet alleen zijn deze blikken handzamer, ook hebben ze een elegantere uitstraling. Bij halve liters bier werkt het slankere formaat ook goed. In de Benelux worden merken als Heineken, Hertog Jan en Stella Artois nu ook in handzamere 50 cl blikjes aangeboden aan de consument.

Kleiner is vaak voordeliger

Miniblikjes van 15 cl bieden een klein pleziertje voor een kleine prijs. Dit maakt kleinere blikformaten aantrekkelijk voor eenpersoonshuishoudens of bijvoorbeeld jongere consumenten.

Een duurzame keuze

Consumenten worden steeds bewuster van de impact van verpakkingsmaterialen op het milieu. Door kleinere verpakkingen aan te bieden kunnen consumenten een formaat kiezen dat past bij hun behoefte op dat moment. Een kleiner blikformaat betekent relatief misschien iets meer verpakking ten opzichte van de hoeveelheid product, maar blik blijft een duurzaam verpakkingsmateriaal. De hoeveelheid materiaal in drankblikjes is de afgelopen decennia met maar liefst 60% afgenomen: de wand van een drankblikje is tegenwoordig nog maar zo dun als een mensenhaar. Drankblikjes zijn daarnaast oneindig recyclebaar zonder kwaliteitsverlies. Blik is dus sowieso een goede keuze.

Groot, groter, grootst

Hoewel de opkomst van kleinere blikformaten dertig jaar geleden in gang werd gezet met de introductie van het iconische 25 cl blikje van Red Bull, worden de blikken van energydrinks nu juist groter. Zo heeft Red Bull verschillende grotere blikformaten op de markt gebracht: een 355 ml, een 473 ml en zelfs een 591 ml variant. Red Bull reageert hiermee op haar Amerikaanse concurrent Monster die zelfs 710 ml hersluitbare blikken verkoopt. Het voordeel van grotere blikken zit vooral in de zichtbaarheid van het merk. Kingsize drankblikken torenen letterlijk uit boven die van de concurrent. Grotere blikken zijn bovendien zeer kostenefficiënt voor fillers en distributeurs, terwijl ze dezelfde positieve eigenschappen als standaardblikken hebben. Ze zijn snel te koelen, zijn prima stapelbaar, goed te transporteren en oneindig recycleerbaar.

Diversificatie

Om consumenten de juiste hoeveelheid op het juiste moment en de juiste plaats te kunnen aanbieden worden regelmatig nieuwe blikformaten geïntroduceerd. De Europese markt kent zo een steeds diverser aanbod aan drankblikken, variërend van 15 cl tot maar liefst 1 liter. Met verschillende formaten kunnen drankfabrikanten diverse doelgroepen aanspreken. De introductie van slanke blikjes biedt niet alleen de mogelijkheid (fris)drank in een elegant en handzaam formaat aan te bieden, maar stelt de consument ook in staat te kiezen voor blikjes met een beperkter volume en minder calorieën. Sommige producenten brengen juist grotere blikken op de markt om dorstige consumenten op hun wenken te bedienen en tegelijkertijd hun merk meer zichtbaarheid te geven.

www.canmakersbenelux.com