HomeExpertise en opinieJulien BarreauKlantervaring en duurzaamheid krijgen steeds meer aandacht

Klantervaring en duurzaamheid krijgen steeds meer aandacht

EXPERTISE Als Creative Buyer bij Lush Fresh Handmade Cosmetics ontwikkel ik nieuwe verpakkingen en processen met behulp van duurzame methoden en materialen. Ik probeer de milieu-impact van verpakkingen te verminderen zonder de functies van productverpakkingen, zoals bescherming en klantervaring, aan te tasten. Ik beheer ook sourcing, relaties met leveranciers en de strategie voor het inkopen van verpakkingen.

Mijn grootste uitdaging ligt in het ontwikkelen van een nieuwe duurzame verpakking die voldoet aan de milieucriteria van Lush, het product beschermt en de klant een positieve ervaring biedt. Hiervoor moet ik innovatief zijn, nauw samenwerken met leveranciers en fabrikanten en het best mogelijke begrip van machines en processen hebben. Bijkomende uitdagingen zijn onder meer het oplossen van de verschillende supply chain-problemen om productievertragingen te voorkomen en ervoor te zorgen dat onze acties overeenkomen met ons ethisch aankoopbeleid.

Zo waren we bijvoorbeeld recent nog op zoek naar een verpakking voor ons badolieproduct. Hierbij wilden we het gebruik van plastic vermijden. We hebben verpakkingen gemaakt van gerecyclede koffiebekers in samenwerking met James Copper, een lang gevestigde Britse papierfabriek. De verpakking is gemaakt van 100% gerecycled papier, daarom is het biologisch afbreekbaar en recyclebaar. Dit is voor ons echt een succesverhaal.

In mijn carrière zie ik dat klantervaring en duurzaamheid onderwerpen zijn die steeds meer aandacht krijgen. Ik denk dat digitaal printen de toekomst heeft. Het biedt flexibiliteit en meer creatieve mogelijkheden. Zo is het met behulp van digitaal printen eenvoudiger om kleine series te produceren voor beperkte oplagen. Met digitale innovaties, zoals laser-etsen en 3D-printen, is digitaal printen zonder twijfel een ‘gamechanger' voor de verpakkingsindustrie.

Julien Barreau | Lush Fresh Handmade Cosmetics

Bron: Packaged Summit 2018