HomeDossiersE-commerce"Consument verkiest passende verpakking boven uitpakbeleving"

“Consument verkiest passende verpakking boven uitpakbeleving”

Consumenten verkiezen voor hun online orders een passende verpakking en een zo klein mogelijk ecologische afdruk boven een ultieme uitpakbeleving. Dit schrijft Moonen Packaging op basis van een recent onderzoek van GFK in samenwerking met Shopping Tomorrow, het onderzoeksplatform van Thuiswinkel.org. Online retailers kunnen hier succesvol op inspelen om op meerdere vlakken winst te behalen.

Meer dan 5.000 Nederlandse consumenten zijn voor het onderzoek ‘The Future of shopping according to the consumer' benaderd. De resultaten bieden unieke kansen voor (online) retailers. Eén van die resultaten heeft betrekking op de uitpakbeleving.

Aan de groep consumenten is gevraagd wat zij verwachten van de verpakking van hun online order en in hoeverre duurzaamheid hierbij een rol speelt. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten vooral verwachten dat de verpakking van het bestelde product zo goed mogelijk beschermd (93%). Heel vaak is er, vooral bij kleinere webshops, geen mogelijkheid om per bestelling een doos op maat te maken, waardoor al snel de ruimte wordt opgevuld met luchtkussenvulling. Daarbij zijn consumenten zich bewust van de impact op het milieu. 60% van de e-commerce consumenten vindt dat de ecologische voetafdruk van de online order zo klein mogelijk hoort te zijn.

Lees verder