Home Dossiers Duurzaamheid Sprekers delen kennis over innovatief, biobased en circulair verpakken

Sprekers delen kennis over innovatief, biobased en circulair verpakken

Samen met Easyfairs organiseerde PEFC de miniconferentie ‘Resource: Kies innovatief, biobased & circulair’ tijdens het verpakkingsevent Empack. De reacties van de bezoekers zijn positief en de interactiviteit hoog.

Ook dit jaar werd de conferentie weer goed bezocht tijdens Empack. De conferentie werd geleid door dagvoorzitter Siem Haffmans van Partners for Innovation. De sprekers vertelden over hun duurzame waardes en visies qua impact op milieu en hun innovatieve ideeën vanaf ontwerp tot en met het gebruik van PEFC-gecertificeerde, hernieuwbare en recyclebare grondstof papier en karton voor een verpakking.

Siem Haffmans startte met het delen van de ambitieuze doelen van het CBL en andere brancheorganisaties voor de komende drie jaar en gaf handvatten hoe de verpakkingsleverancier hier nog beter op in kan spelen door vanaf ontwerp de strategie ‘rethink, reuse, reduce, recycle en resource’, mee te nemen in de ontwikkeling.

Marten de Groot van PEFC ging in op de toenemende vraag naar duurzame verpakkingen die traceerbaar zijn naar herkomst en de link van het PEFC keurmerk met de SDG’s (Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties).

Rob Stolte, ontwerper en eigenaar van creative agency Autobahn, vertelde enthousiast over de werkwijze van Autobahn van typografie tot en met het ontwikkelen van parfumverpakking en gebruik van materialen. Met voorbeelden liet hij zien hoe materiaalkeuzes op experimentele manier ingezet worden de identiteit van het product versterkt.

De miniconferentie werd afgesloten met een interview door Siem Haffmans met Cheese Operating Officer Michel Vrees van SayCheeseToday. Leuke anekdote is dat Siem Haffmans regelmatig de uitdaging neerlegt bij studenten om een e-commerceconcept te ontwikkelen voor een kaas. Michel Vrees vertelde over de ontwikkeling van de enige echte e-commerce kaas: SayCheeseToday. Het verhaal start bij het eerste prille idee, het kaasmaken op de boerderij tot en met het ontwikkelen van de speciale PEFC-gecertificeerde verpakking die door de brievenbus kan. Het verhaal werd op de achtergrond visueel ondersteund.

De interactiviteit met het publiek was tijdens de presentaties en na de conferentie hoog. Alle vragers kregen antwoord en aandacht van de sprekers. Duidelijk is dat communiceren over verpakken met alle schakels in de keten, vanaf ontwerp tot en met productie, de innovatie en milieuvriendelijkheid van de verpakking verhoogt en daarmee het succes van het verpakte product.

www.pefc.nl