Van 24 tot en met 26 september 2024 komt de Europese verpakkingssector opnieuw bijeen op FACHPACK, de vakbeurs voor verpakkingen, technologie en processen. De meer dan 1.400 exposanten in het beurscentrum van Neurenberg presenteren verpakkingsmaterialen en -accessoires, verpakkingsmachines en -technologie, evenals de belangrijkste processen voor automatisering, markering en etikettering, verpakkingsdrukwerk en intralogistiek. Het hoofdthema van FACHPACK dit jaar is “Transitie in verpakkingen”, wat treffend de veranderingen beschrijft die momenteel in de industrie plaatsvinden en die ook worden weerspiegeld in de 11 beurshallen en het hoogwaardige ondersteunende programma. Bezoekers uit de segmenten consumenten- en industriële goederen kunnen uitkijken naar een uitgebreid programma van presentaties in de forums PACKBOX, INNOVATIONBOX en SOLPACK 5.0, evenals interessante speciale shows en prijsuitreikingen.
Heike Slotta, Executive Director Exhibitions bij NürnbergMesse, is optimistisch: “Na onze geplande pauze in 2023, gaan we nu richting de eindstreep voor FACHPACK 2024. De voorbereidingen zijn in volle gang en alles komt samen. De “klassenreünie” voor de verpakkingsindustrie, een echt hoogtepunt in de agenda van onze klanten, vindt binnenkort plaats in Neurenberg. Ik nodig alle verpakkingsspecialisten van harte uit om in september naar het beursterrein te komen: wij creëren de toekomst, dus zorg dat u erbij bent!”
Een bijzonder welkom aspect is dat FACHPACK 2024 zich positioneert als een continentaal evenement. Zoals Heike Slotta zegt: “Vierenvijftig procent van de exposanten komt uit Duitsland, de rest uit het sterke Duitstalige economische gebied en buurlanden. Turkije is bijzonder sterk vertegenwoordigd.”
Vermeldenswaard in dit verband zijn de nieuwe exposanten die ongeveer 20 procent van alle exposanten op FACHPACK 2024 uitmaken. Een opvallend hoog percentage hiervan – 70 procent – komt uit andere landen dan Duitsland.
FACHPACK ziet zichzelf als een bron van inspiratie voor de industrie. Naast de uitgebreide productpresentatie is dit ook terug te zien in het programma van presentaties in de drie fora PACKBOX (hal 4), INNOVATIONBOX (hal 2) en SOLPACK 5.0 (hal 3). In alle drie fora worden actuele thema's van de sector behandeld, zoals de omgang met de nieuwe PPWR-regelgeving, de circulaire economie, automatisering en AI, of alternatieve verpakkingsoplossingen en nieuwe vezelgrondstoffen.
Belangrijke partners uit de verpakkingsindustrie ontwerpen het programma voor PACKBOX en nodigen geïnteresseerde deelnemers uit om te luisteren of deel te nemen aan de discussies. Dit forum wordt gemodereerd door drie echte industrie-veteranen: Matthias Mahr van het vakblad LebensmittelPraxis (24./25.9), Dr. Johannes Bergmair van Pack Experts en de World Packaging Organisation (WPO) (25.9.), en Oliver Berndt van het Duitse verpakkingsinstituut (dvi) (26.9.). In het INNOVATIONBOX Forum introduceren geregistreerde exposanten hun nieuwe producten en procesinnovaties in een reeks beknopte presentaties. Populaire moderatoren Nina Schönrock en Petra Bindl zullen het programma hosten. Het SOLPACK 5.0 Forum is gewijd aan duurzame verpakkingsoplossingen en wordt geleid en gemodereerd door Peter Desiléts en Volker Muche, managing directors van verpakkingsontwerpbureau Pacoon GmbH.
In overeenstemming met de slogan “We create the future” biedt FACHPACK het ideale platform voor netwerken. Nieuw in dit kader is het netwerkevenement Women4Packaging voor vrouwen in de verpakkingsindustrie dat op de eerste dag van de beurs (24.9., NCC Mitte) wordt gehouden. Het biedt vrouwelijke spelers in de sector een unieke kans om te netwerken op de locatie, elkaar te inspireren en de laatste onderwerpen en trends in de verpakkingsindustrie te bespreken. Het hele evenement vindt plaats in een ontspannen sfeer. Het hoogtepunt is de keynote speech van Vera Strauch, oprichter van de Female Leadership Academy en expert op het gebied van feministisch leiderschap.
Op de eerste dag van de beurs worden in totaal 41 winnaars van de meest prestigieuze Europese showcase voor verpakkingsexcellentie, de German Packaging Award, uitgenodigd om hun plaats op het podium in te nemen. Bijna 250 inzendingen uit 13 landen werden ontvangen ter overweging door de jury. De German Packaging Award wordt uitgereikt door het German Packaging Institute (dvi) en de winnaars in tien categorieën worden vanaf 16.30 uur bekendgemaakt in de Munich Room in NCC Mitte. Als premium partner reikt FACHPACK een speciale prijs uit voor jong talent. Deze prijs beloont de beste verpakkingsconcepten van studenten en stagiairs van scholen en universiteiten.
De STUDENTENDAG op de derde dag van de beurs (26.9.) brengt bedrijven en jong verpakkingstalent samen. Op uitnodiging van FACHPACK en het Duitse Verpakkingsinstituut (dvi) nemen meer dan 60 studenten uit de Duitstalige regio's deel aan workshops met professionals van maximaal 10 verpakkingsbedrijven en merkeigenaren. Een levendige discussie over de eisen van de toekomst en concreet werk in de verpakkingsindustrie is gegarandeerd. Deelnemers kunnen ook uitkijken naar een speciale FACHPACK Students' Tour (die te vinden is op de interactieve plattegrond op de website) en een informele “Meet & Greet”-sessie.
Op alle drie de dagen van de beurs zal FACHPACK TV ook live uitzenden vanuit het Exhibition Centre, met presentatoren van het verpakkingstijdschrift Julia Paul en Jan Malte Andresen die verslag doen vanuit de “glasstudio” in hal 4. Het team van het toonaangevende verpakkingsvakblad van Duitsland zal gesprekken, interviews, panels en presentaties presenteren over het onderwerp verpakkingen, evenals nieuws en trends rechtstreeks van de beursvloeren. En wat nog belangrijker is, FACHPACK-bezoekers zijn van harte welkom om zelf te komen kijken hoe televisie wordt gemaakt. Alle content wordt gestreamd op sociale media en kan daarna worden gedownload via een online mediabibliotheek.
Dit jaar introduceert FACHPACK een inspirerend programmaonderdeel: het “Alternative Packaging Solutions Pavilion”, dat voorbeelden van alternatieven voor veelgebruikte materialen laat zien en inzicht biedt in wat er in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn. In het volledig geboekte paviljoen in hal 3 presenteren 13 bedrijven hun oplossingen, waaronder composteerbare plastic zakken en theezakjes, meubelstof van graanschillen, verpakkingen van suikerriet (bagasse) en nog veel meer. Het SOLPACK 5.0 Forum maakt ook deel uit van dit paviljoen. Op alle drie de beursdagen kunnen bezoekers genieten van een divers programma en interessante presentaties. In totaal geven 35 verpakkingsexperts en exposanten van dit paviljoen korte presentaties.
Wie op zoek is naar frisse, onconventionele ideeën en producten om verpakkingsproblemen op te lossen, vindt deze dit jaar opnieuw bij de start-ups van het verpakkingssegment in hal 2. Hier kunnen bezoekers uitkijken naar het paviljoen “Young Innovators” voor innovatieve jonge bedrijven, dat wordt gesubsidieerd door het Duitse Federale Ministerie van Economische Zaken en Klimaatactie (BMWK). Daarnaast biedt het “Newcomer Pavilion” FACHPACK-debutanten of internationale nieuwkomers een platform om hun bedrijven en innovatieve producten te presenteren aan een professioneel publiek. FACHPACK 2024 zou natuurlijk niet compleet zijn zonder het populaire paviljoen “Labels & More” in hal 3A.
Iedereen die geïnteresseerd is in verpakkingsontwerp, moet zeker eens langskomen bij de speciale designshow “Outside the Box” in hal 4. Deze show, samengesteld door bayern design namens FACHPACK, brengt de reis van het ontwerp en de ontwikkeling in kaart, van het eerste idee tot en met een goed verpakkingsontwerp, en biedt waardevolle inzichten in de impact van ontwerp op ontwikkelingsprocessen. Het onderzoekt ook hoe ontwerpers, als creatieve partners in het ontwikkelingsproces, oplossingen vinden om te voldoen aan technische, ecologische en economische vereisten voor verpakkingen. Met behulp van ongebruikelijke tentoonstellingen zoals innovatieve verpakkingen voor hoeslakens of een herbruikbaar systeem voor huishoudelijke producten zoals wasmiddelen of zeep, presenteert het ontwerpprocessen die de circulariteit van verpakkingen verbeteren, de merken achter de producten toegankelijker maken en identificatie en bewustzijn onder klanten en gebruikers bevorderen.