Ranpak, leverancier van milieuvriendelijke verpakkingsoplossingen op basis van papier, komt met een nieuwe verpakkingsmogelijkheid voor retailers. De ‘Pack-in-Store'-oplossingen zijn verkrijgbaar in de gehele EMEA-regio.
De retailsector heeft zich aangepast aan belangrijke recente veranderingen in consumentengedrag. Volgens Luc Smeets (Marketing Director EMEA bij Ranpak) heeft Ranpak nog een andere verandering waargenomen: de eisen van klanten met betrekking tot duurzaamheid: “Als leverancier van verpakkingsoplossingen in de e-commerce en industriële toeleveringsketens zien we dat zowel online verkopers als retailers met fysieke winkels geconfronteerd worden met een snel veranderend ondernemingsklimaat. Ze hebben duurzamere verpakkingsmogelijkheden nodig. De recente prognoses van Forrester bevestigen de trend die we kunnen waarnemen rondom het belang van de circulaire economie voor retailers. Ze benadrukken ook toenemende verwachtingen omtrent de verwerking van klantretouren. Beide hebben direct te maken met merkimago en klantbeleving: factoren die de komende jaren van cruciaal belang zijn. Betere verpakkingen kunnen hierin een rol spelen.”
Retailers wereldwijd willen consumenten aanspreken met een betere planning en messaging; en een duurzamere en efficiëntere bedrijfsvoering. Een optimaal gebruik van de beschikbare ruimte is daarbij belangrijk, bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden producten online te kopen en in de winkel te komen afhalen. Maar de in-store ervaring staat nog steeds op nummer één: circa 62% van de aankopen in de winkel is een impulsaankoop. Het stroomlijnen van de bedrijfsvoering van verkooppunten en het bieden van merkvriendelijke duurzaamheid maken dus een groot verschil.
Luc Smeets: “Klanten die hun producten in de winkel kopen, willen dat die snel en efficiënt worden verpakt en willen ook dat er volledig duurzame en biologisch afbreekbare verpakkingsoplossingen worden aangeboden. Voor retailers is het belangrijk om niet verschillende soorten verpakking te hoeven aanbieden die waardevolle winkelruimte in beslag nemen. Onze nieuwe ‘Pack-in-Store'-oplossingen bieden een oplossing voor beide uitdagingen.
“Ranpak heeft ruime expertise in industriële en online verpakkingsomgevingen en heeft nieuwe verpakkingsoplossingen voor retailers ontwikkeld. ‘Pack-in-Store' past naadloos in alle bestaande retailstructuren en biedt een kostenefficiënte, eenvoudige en kleine fysieke voetafdruk. Volledig op papier gebaseerde bescherming vermijdt ook het gebruik plastic luchtkussenverpakkingen. Dit nieuwe productassortiment weerpsiegelt onze aandacht voor op groei gerichte innovatie en commitment aan milieuvriendelijke oplossingen die de waarden weerspiegelen die wij met veel klanten wereldwijd delen.”
De eerste reacties van klanten klanten zijn zeer positief en Ranpak is aan het opschalen zodat retailers binnen EMEA hun klanten verpakkingen kunnen aanbieden die passen binnen een circulaire economie. ‘Pack-in-Store' biedt hoogwaardige bescherming en kostenbesparingen vergeleken met oplossingen als schuimrollen en luchtkussenfolie en beschermt zowel de producten als de winstmarges.
De voornaamste ‘Pack-in-Store'-innovatie is de Wrap 'n Go-converter, een nieuwe, gepatenteerde Geami. Deze trekt gestanst kraftpapier uit tot een beschermende 3D-honingraatstructuur, waaraan desgewenst een tussenlaag van zijdepapier kan worden toegevoegd. Wrap 'n Go is duurzaam, modulair en gebruiksvriendelijk en er komt geen schaar of plakband aan te pas. Een gepatenteerd zelfinstellend spanmechanisme stimuleert de prestaties en betrouwbaarheid ten opzichte van oplossingen van imitaties. Bovendien versterkt het de positie van Ranpak als productleider in de papieren verpakkingen.