De palletladingen waarop we vertrouwen om producten van de ene locatie naar de andere te brengen, bestaan uit een lading die is gewikkeld aan de pallet waarop ze rust en de rekfolie die de lading aan de pallet zekert.

Een van de belangrijkste redenen om te palletwikkelen is het zekeren van de lading. Het palletwikkelen van een lading biedt een zekere mate van bescherming en beveiliging tijdens de vaak chaotische reis van de fabrikant naar de eindbestemming. Maar elk jaar schuiven er tijdens het transport miljoenen ladingen van hun pallet af. De manier waarop we pallets verplaatsen (in magazijnen, op het transportmiddel en dergelijke) is de reden waarom deze ladingen falen. Dit kan de veiligheid en bescherming ondermijnen die folie biedt.

Het overgrote deel van palletladingen dat met een wikkelmachine is omwikkeld, wordt helemaal tot aan de onderkant van de pallet omwikkeld. Deze palletladingen worden meestal met een heftruck of pompwagen verplaatst. Met beide transportmethoden worden metalen vorken door de onderkant van de pallet geschoven. Als ze worden ingebracht, kunnen ze echter de rekfolie rondom de onderste rand van de pallet doorboren of scheuren.

Wat als een scheur of gat in de rekfolie begon, kan zich uiteindelijk uitbreiden tot een groot gat dat zich over de hele lading verspreidt. Als dit gebeurt, verliest de folie gedeeltelijk of volledig de bindkracht die hij op de lading uitoefent. Dit kan ertoe leiden dat de lading faalt. Het falen van een lading kan leiden tot beschadigde of onverkoopbare producten.

In een blog vertelt Lantech alles over het zekeren van ladingen met een palletwikkelaar.

Lees verder