HomeDossiersDesignAntalis ontzorgt klanten met slimme verzendverpakkingen

Antalis ontzorgt klanten met slimme verzendverpakkingen

De feestmaand december zorgt altijd voor een stortvloed aan online bestellingen. Voor webshops en bedrijven die veel producten versturen, is het volgens Antalis juist nu verstandig om na te denken over slimmere verpakkingen. Zo heeft het bedrijf snel opzetbare dozen, verpakkingen met variabele hoogtes, telescopische verpakkingen, vierkante kokers en dozen met opdruk in haar assortiment. En daarmee valt belangrijke winst te boeken. Niet alleen in kosten en tijd, maar ook in positief imago.

Razendsnelle dozen

Dozen opzetten en dichtplakken kan zeer arbeidsintensief zijn. Dat proces is aanzienlijk te versnellen door het juiste verpakkingsmateriaal in te zetten. Kejah Tex, verpakkingsexpert bij Antalis: “Wij kunnen speciale dozen leveren met automatische bodem en kleefstrook. Die zijn snel op te zetten en ook af te sluiten zonder een tape te moeten plakken. Dat scheelt een reeks handelingen en dus tijd. En onderaan de streep scheelt het ook kosten.”

Groot assortiment uitgekiende verpakkingen

Kejah Tex weet uit ervaring dat ook doosformaten een ‘bottle neck' kunnen zijn. “Je ziet het met name bij middelgrote tot grote bedrijven. Die versturen zoveel producten met verschillende afmetingen, dat ze eigenlijk te veel doosformaten op voorraad moeten hebben. Dat is nauwelijks te doen. Bovendien kost het de inpakkers extra tijd om steeds een andere doos te kiezen.” Dat probleem kan worden opgelost door speciale verzendverpakkingen te gebruiken met variabele hoogtes. “Zo zijn er bijvoorbeeld telescopische verpakkingen die je kunt in- en uitschuiven. En er bestaan bodem-deksel combinaties die je kunt variëren. Je gaat dan uit van een vaste bodemhoogte en die kun je met deksels van verschillende hoogtes afsluiten, afhankelijk van het productformaat.”

Ronde of vierkante koker?

Een ander mooi innovatief product is de vierkante koker. Ideaal als vervanging van de ronde koker. Kejah Tex: “Bedrijven die een ronde koker versturen, krijgen te maken met een extra kokertarief. Omdat postverwerkingsbedrijven er niet goed mee uit de voeten kunnen. Ze zijn lastig op de rollenbaan, ze rollen weg, het verzendetiket is niet scanbaar en je kunt ze niet stapelen.” Vierkante kokers zijn een ideaal alternatief. “Die krijgt de verpakker plano aangeleverd. Op één pallet kun je er dus veel meer aanleveren dan ronde kokers. Opzetten en sluiten gaat snel dankzij een automatische bodem en een kleefstrip. En ze zijn veel beter te stapelen dan ronde kokers.”

Merkbeleving dankzij opdruk

Kejah Tex signaleert tot slot nog een duidelijke trend in verpakkingsland, namelijk via dozen positieve aandacht voor een bedrijf of product creëren. “Steeds meer bedrijven vertalen de huisstijl van hun website door naar de verpakking. Zo stimuleer je een bepaalde merkbeleving. Je maakt als het ware reclame via de verpakking.” Onderzoek wijst uit dat consumenten op internet massaal naar unboxing video's kijken, voordat ze een product aanschaffen. “Stel je voor dat ze iemand zien die een saaie bruine doos openmaakt, die is volgestopt met grijs opvulmateriaal. Voor de merknaam is het veel beter als het uitpakken er aantrekkelijk uitziet.”

Kijk voor meer informatie op www.antalis.nl.