HomeDossiersDuurzaamheidMerkeigenaar vindt duurzaam verpakken niet zo belangrijk

Merkeigenaar vindt duurzaam verpakken niet zo belangrijk

ipiMerkeigenaren blijken duurzaam verpakken niet zo belangrijk te vinden. Dat blijkt uit onderzoek van EskoArtwork in opdracht van en in samenwerking met Adobe en het International Packaging Institute (IPI). Het onderzoek toont aan dat slechts 15% van de ondervraagden duurzaam verpakken belangrijk vindt. Volgens Jef Stoffels, directeur corporate marketing bij Esko, zijn er meerdere verklaringen voor het feit dat maar weinig marketeers duurzame verpakkingen belangrijk te vinden.

Zo hebben vooral beleidsmakers en media het voortdurend over duurzaamheid, terwijl nog niet elke verpakking op duurzaamheid wordt gescreend. Bij het ontwerpen van verpakkingen blijven correct en degelijk verpakken enerzijds (bescherming, houdbaarheid en transport) en hogere omzet en impact anderzijds de belangrijkste criteria.

Dat maakt het voor de verpakkingsindustrie ook niet gemakkelijk om duurzame oplossingen te bedenken. Het uiterlijk van een verpakking vinden de meeste verpakkingsfabrikant belangrijker, omdat de vormgeving van de verpakking in eerste instantie moet aanzetten tot het aanschaffen van het product. De verpakking wordt in toenemende mate ook deels als folder of andere reclamemedium gebruikt.

Bron: MD Weekly (gebaseerd op: Verpakkingsmanagement)