Coca-Cola gaat 1,9 miljoen euro investeren in een volledig nieuwe productielijn in de pilotfabriek van het innovatiecentrum in het Belgische Anderlecht. De nieuwe lijn is bestemd voor de kleinschalige productie van nieuwe dranken, die ook al in Anderlecht worden ontwikkeld. De flesjes die van de band rollen zullen hun weg vinden in 122 landen, waar testpanels ze proeven en beoordelen voor marktintroductie. Met deze investering onderstreept Coca-Cola nogmaals het belang van haar lokale verankering in België.
Het innovatiecentrum van Coca-Cola in Anderlecht is volgens het bedrijf één van de belangrijkste ter wereld. De Belgische vestiging speelt een cruciale, strategische rol voor de groep. De geografische impact van dit R&D-centrum, met een afzetmarkt van circa twee miljard mensen in 122 landen in Europa, Afrika, Eurazië en het Midden-Oosten, is namelijk erg groot.
De nieuwe productielijn in Anderlecht zal een deel van de oude installatie vervangen en is een enorme aanwinst voor het onderzoekscentrum. Met de nieuwe lijn kan een snellere doorlooptijd gerealiseerd worden. De lijn kan het hele productieproces in nauwelijks vier uur doorlopen, de duur van de productiecyclus wordt daarmee drie keer korter. Bovendien zijn er nieuwe functies. De lijn kan meer verschillende soorten dranken produceren om beter te beantwoorden aan toekomstige innovatiebehoeften. Tot slot heeft de nieuwe lijn een hogere efficiëntie, omdat het productieproces volledig geautomatiseerd is. Zo verloopt nu ook de reiniging van de flesjes vóór botteling en de verpakking van de afgewerkte producten automatisch.
Jean Christophe Lombard, R&D Support Services Director bij Coca-Cola, vertelt: “Dankzij deze investering kunnen we onze consumentenpanels een totaalervaring bieden. Om de voorkeuren van consumenten op vlak van smaak en verpakking te begrijpen, is het belangrijk om ze een zo realistisch mogelijke proefervaring te bieden. Deze feedback is cruciaal om de nieuwe drank of smaakvariant eventueel bij te sturen vóór we de strategische beslissing nemen om hem op de markt te brengen. In die zin is de pilotlijn in België een belangrijke en logische stap in de ambitieuze innovatieplannen van Coca-Cola.”
Kijk voor meer informatie op www.cocacola.be.