HomeNieuwsBedrijven en personenAlpro investeert miljoenen in nieuwe productie- en verpakkingslijnen

Alpro investeert miljoenen in nieuwe productie- en verpakkingslijnen

alpro

Het Europese voedingsbedrijf Alpro ziet de markt van plantaardige drinks en voedingsproducten jaar na jaar fors toenemen. Doordat het bedrijf zelf ook sterk blijft groeien, kondigt het ook in 2016 opnieuw een investering van maar liefst 115 miljoen euro aan. Tevens worden er zo’n 160 nieuwe jobs gecreëerd.

alpro-logoDit gebeurt nadat ook in 2015 al aanzienlijk werd geïnvesteerd en 200 extra medewerkers werden aangeworven. Bovendien toont Alpro aan dat deze sterke groeicijfers hand in hand gaan met duurzaamheid. Als lid van het WWF Climate Savers Programma, legt het voedingsbedrijf zichzelf immers strenge doelstellingen met wetenschappelijke onderbouw op voor CO2 vermindering tegen 2020.

Opnieuw miljoeneninvestering en aanzienlijke uitbreidingen

De verkoop van plantaardige drinks en voedingsproducten zit duidelijk in de lift. Sinds de uitbreiding in 2012 van het bestaande gamma van drinks en voedingsproducten op basis van soja met de lancering van plantaardige drinks op basis van amandel en hazelnoot, investeerde Alpro al 155 miljoen euro in onder meer nieuwe productielijnen, verdere uitbreiding van het productgamma.

Na een investering in 2015 van 80 miljoen euro, plant het voedingsbedrijf in 2016 opnieuw een miljoeneninvestering. Concreet gaat het dit jaar om 115 miljoen euro, waarvan 80 miljoen euro in België. “Wij investeren onder meer in nieuwe productielijnen, nieuwe verpakkingslijnen, in de opbouw van een volledig geautomatiseerde magazijn en in andere logistieke verbeteringen.Hierdoor zal de totale productiecapaciteit met 25% stijgen”, aldus Bernard Deryckere, CEO van Alpro.

Personeelsbestand toegenomen met 80%

Ook het personeelsbestand van Alpro nam de voorbije jaren fors toe. In 2015 werden 200 extra medewerkers aangeworven, waarvan merendeel in België. In 2016 komen daar nog eens 160 nieuwe werknemers bij, waarvan 130 in België voornamelijk in productie, verkoop en marketing. Dit wil zeggen dat het personeelsbestand tussen 2012 en 2016 met maar liefst 80% is toegenomen. De verschillende vestigingen zullen tegen eind 2016 in totaal 1270 arbeidskrachten tellen.

“We zijn zeer trots dat we voor het derde jaar op rij in België 130 extra mensen een kwalitatieve job kunnen aanbieden in een bedrijf dat blijft innoveren en voorloper is op het vlak van lekkere, plantaardige voeding. Het is een privilege te kunnen zeggen dat we door onze exponentiële groei jaar na jaar op zoek gaan naar kwalitatief geschoolde en gepassioneerde personeelsleden, die oog hebben voor gezonde voeding en duurzame ontwikkeling. We investeren in een groene toekomst”, voegt Bernard Deryckere eraan toe.

Shared value: naast economische groei, ook meerwaarde voor de samenleving

Als groeiend bedrijf begrijpt Alpro de risico's van klimaatverandering en toont leiderschap door als één van de eerste bedrijven ter wereld zijn doelstellingen voor CO2 vermindering op een wetenschappelijke basis vast te leggen voor wat betreft bedrijfseigen emissies op vlak van energie. Deze doelstellingen met wetenschappelijke onderbouw werden ontwikkeld en goedgekeurd door WWF in hun Climate Savers Programma. Met deze doelstellingen engageert Alpro zich tot een verlaging van de CO2 uitstoot van 26% CO2 per kilo product tussen 2010 en 2020. Het bedrijf verbindt er zich verder toe om samen met WWF in 2016 ambitieuze doelstellingen uit te werken voor emissies in de waardeketen op vlak van ingrediënten en verpakkingen.

Plantaardige producten van Alpro hebben een lagere milieu-impact op vlak van land, water en CO2 dan de dierlijke alternatieven. Met de verkoop en consumptie van zijn Alpro Sojadrink Original als alternatief voor koemelk, heeft Alpro samen met zijn consumenten in 2015, 45.000 ton CO2-uitstoot uitgespaard. “Alpro’s ambitieuze verlaging van de directe emissies ligt in lijn met het wereldwijde plan om de klimaatopwarming tot minder dan 2°C te beperken.Door de opgestelde doelstellingen aan te scherpen, toont Alpro eens te meer aan dat het als bedrijf zeer duurzaam handelt en toch kan blijven groeien. We zijn zeer verheugd dat Alpro’s visie en strategie 100% in lijn is met de visie van WWF. In de manier waarop Alpro werkt en in het product dat het bedrijf aanbiedt, stellen we vast dat Alpro niet alleen streeft naar economische groei, maar ook naar meerwaarde voor de samenleving”, zegt Milan Kooijman, WWF Climate Savers Coördinator.

Kijk voor meer informatie op www.alpro.com.