De vraag naar duurzame verpakkingen zal de komende jaren flink groeien. Het Rijk, het verpakkend bedrijfsleven en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben afgesproken meer verpakkingsmateriaal te gaan hergebruiken en de verpakkingsketen te verduurzamen. De afweging van wat het meest duurzame is, is echter niet zo eenvoudig te maken, zeggen Hester Klein Lankhorst, directeur van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), en Karen van de Stadt, verpakkingskundige.
Van de Stadt: “De publieke opinie legt erg de nadruk op de laatste schakel in de keten; de afvalstroom. Maar het gaat om de hele keten. Het plastic om een komkommer verlengt de houdbaarheid, waardoor er minder wordt weggegooid.”
Klein Lankhorst: “Uit onderzoek naar het ‘beste' tasje bleek dat de consument kiest op gevoel: papier vinden ze beter dan plastic. Als het tasje in het milieu terechtkomt, is een van plastic inderdaad slechter. Maar de milieudruk van het vervaardigen van het materiaal zelf, is minder hoog dan dat van papier.
Het KIDV vindt dat de consument gewoon mag verwachten dat er een goede verpakking om het product zit. “De consument probeert in de supermarkt al steeds vaker te kiezen voor het meest duurzame product. Je kunt niet van hem eisen dat hij daarnaast ook nog kan beoordelen welk product in de meest duurzame verpakking zit. Je kunt hem wel helpen: bijvoorbeeld door aan te geven hoe en waar hij de verpakking moet weggooien”, aldus Klein Lankhorst.
Met het ‘meldpunt verpakkingen' probeert het KIDV de consument meer kennis bij te brengen. Dit meldpunt is de vraagbaak voor consumenten als het gaat om duurzaam verpakken. “Ze kunnen ook meldingen maken over verpakkingen die in hun ogen onvoldoende milieuvriendelijk zijn. Deze meldingen geeft het Meldpunt Verpakkingen door aan de bedrijven die de verpakking op de markt brengt, waarna de producent een reactie geeft op de melding.”
Kijk voor meer informatie op www.kidv.nl.
Bron: Voedingsindustrie/FoodHolland