HomeNieuwsBeurzen en evenementenEMBALLAGE 2014: belangen en vraagstukken onder de loep

EMBALLAGE 2014: belangen en vraagstukken onder de loep

emballage

Innovatie in de verpakkingsbranche is nog altijd zeer dynamisch en weet regelgeving en economische belangen evenals levensstijl en gewoonten van de consument te integreren om een waardevol product te verkrijgen. Dit is de conclusie van het eerste werkoverleg van de PACK EXPERTS commissie, in januari jongstleden, onder leiding van Annette Freidinger-Legay, internationale verpakkingsdeskundige en consultant voor de vakbeurs EMBALLAGE 2014.

emballage-logo-2014De uitwisselingen van de PACK EXPERTS commissie hebben de belangrijkste vraagstukken van bedrijven naar voren gebracht, waarbij wetgeving één van de belangrijkste onderwerpen blijft. Of het nu gaat om inertie van materialen in contact met levensmiddelen, de verordening EU 1169/2011 voor de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten, de nieuwe versie van de Packaging Directive of het Franse standpunt ten aanzien van het milieu; de ontwikkelingen en onzekerheden bemoeilijken de besluitvorming op het gebied van investeringen.

Er moeten voortdurend keuzes gemaakt worden tussen enerzijds kleine verpakkingen, die verspilling vermijden, en anderzijds grote verpakkingen waarvan de impact op het milieu kleiner is.

De hoofdzakelijke reden voor innovatie blijft hoe dan ook kostenvermindering, welke echter niet ten koste mag gaan van de functie en het ontwerp van de verpakking, terwijl de kosten van innovatie steeds hoger liggen. Volgens sommige leden van de PACK EXPERTS commissie, pleit dit model voor nuttige en eenvoudige innovatie gericht behoeften en gebruik. Anderen zijn van mening dat potentiële besparingen gemaakt moeten worden in de gehele supply-chain en logistieke keten.

De recyclebaarheid van verpakkingen en de toegevoegde waarde van functionele verpakkingen staan nog altijd in hoog in het vaandel en velen zijn het erover eens dat de e-commerce en de drive-in innovatie bevorderen.

De specifieke kenmerken van deze distributiekanalen en de goederenstromen die nodig zijn om de logistiek van magazijnen te optimaliseren en te automatiseren betekenen dat de functionaliteit, het ontwerp en de afmetingen van secondaire en tertiaire verpakkingen aangepast moeten worden. Op die manier kan de e-business tegen aanvaardbare kostens de verschillende afmetingen van de pakketten beheren en daarbij de binnenzijde personaliseren.

Tenslotte heeft de PACK EXPERTS Commissie van de EMBALLAGE 2014 in het bijzonder het hoofd gebogen over de volgende zes kernvragen:

  • De remmen en versnellingen voor innovatie
  • Toegevoegde waarde creëren
  • Verpakkingen in een circulaire economie
  • De verpakking van de toekomst
  • E-Commerce, drive-in en consequenties voor verpakkingen
  • Verpakking, logistiek, intra-logistiek en material handling

Deze thema’s worden toegelicht in de aankomende persberichten en de lezingen tijdens de EMBALLAGE en de MANUTENTION aanstaande november.

De leden van de PACK EXPERTS 2014 commissie:

  • David Ozenne – CHARAL Director of Innovation
  • Arnaud Rolland – COCA COLA ENTREPRISE Sustainable Development Manager
  • Vincent Ferry – DANONE RESEARCH Packaging Development Manager
  • Valérie Herrenschmidt– ECO-EMBALLAGES Materials Unit Manager
  • Jan Le Moux – ECO-EMBALLAGES Waste Prevention Manager
  • Jean-Lou Joux – FROMAGERIES BEL Product Management Leader Environmental Projects ECR France/Physical Distribution
  • Bruno Garnier – Groupe CARREFOUR Packaging and Sustainable Development Expert
  • Sandrine Sommer – GUERLAIN Sustainable Development Manager
  • Philippe Bonningue – L'OREAL Global Director of Sustainable Packaging and Development
  • Jean-Luc Poirier – MARS PETCARE France European Packaging Innovation Manager
  • Claudine Rosiers – NESTLE Corporate Packaging
  • Jean Pinoteau – NESTLE Packaging Specialist
  • Laurence Proust – PFIZER SANTE FAMILIALE Marketing Manager
  • Alexandre Chantry – VENTE-PRIVEE.COM Project Manager
  • Jean-Michel Guarneri – VENTE-PRIVEE.COM European Senior VP Supply Chain

 In Nederland wordt de vakbeurs EMBALLAGE 2014 vertegenwoordigd door Promosalons Nederland (tel. 020-4620020, e-mail info@promosalons.nl). Hier kunnen geïnteresseerden terecht voor al hun vragen met betrekking tot een bezoek of deelname aan de beurs.

Kijk voor meer informatie op www.all4pack.com en/of www.promosalons.nl.