Owens-Illinois, de grootste producent van glasverpakkingen in Europa, ontwikkelde een nieuwe fles van 200 ml voor Schulp Vruchtensappen. Om zich nog meer te onderscheiden in de markt besloot het familiebedrijf de pure vruchtensappen een nieuwe glasverpakking te geven. Het internationale designbureau CARTILS vertaalde de kwalitatieve, ambachtelijke eigenschappen in een karakteristiek ontwerp. Glasverpakkingsproducent O-I zette dit vervolgens om in een onderscheidende glasverpakking.
Het familiebedrijf Schulp, gevestigd in het Nederlandse Breukelen, teelt sinds 1861 kwaliteitsappelen en -peren. In 1995 besloot Albert Schulp, de vijfde generatie fruitteler, om zich toe te leggen op de productie van vruchtensappen. De vruchtensappen van Schulp kenmerken zich door hun zuivere smaak. De grondstoffen worden niet kunstmatig beïnvloed. Bovendien wordt het hele proces ter plaatse doorlopen: de selectie van het fruit, het persen van de vruchten en het bottelen van het versgeperste sap nemen alles samen minder dan één uur in beslag, met als resultaat een puur en vers product.
Schulp ziet de onderscheidende eigenschappen van zijn vruchtensappen weerspiegeld in het nieuwe ontwerp. “De keuze om onze vruchtensappen in glas te verpakken was snel gemaakt. Een glasverpakking past het best bij ons product: vers, puur, ambachtelijk en kwalitatief hoogwaardig”, licht eigenaar Albert Schulp toe. “Glas straalt kwaliteit en puurheid uit. Bovendien is het oneindig recyclebaar, waardoor het perfect past bij onze filosofie. Sinds het begin dragen we puurheid en duurzaamheid, zowel in de verpakking als in productie, hoog in het vaandel. Ook bij consumenten merken we de groeiende vraag naar natuurlijke, pure producten.”
“Een belangrijke aanpassing aan het ontwerp van de fles is de toevoeging van het logo met daarbij de tekst ‘Schulp, sinds 1861′”, vertelt Marty Wijnen, segment manager bij O-I Benelux. “Er werd gekozen om de appelboom langs de rivier, en de tekst eronder, met embossing aan te brengen op de fles. Door deze techniek ligt het logo in een reliëf op de fles.”
Albert Schulp: “O-I heeft met deze techniek laten zien waartoe zij in staat is. Dat O-I als wereldspeler toch dicht bij zijn lokale klanten staat, vonden wij treffend. Zij konden de Nederlandse kwaliteitsverwachtingen en marktsituatie perfect inschatten.” O-I leverde bovendien de beste prijs-kwaliteitverhouding, draagt duurzaamheid zelf hoog in het vaandel en is gevestigd in Schiedam. Dit laatste past in de duurzaamheidfilosofie van Schulp, die onder andere vereist dat het transport zo efficiënt mogelijk gebeurt, om CO2-uitstoot te verminderen.
“We zijn liever de beste dan de grootste. We kozen daarom ook voor de beste glasverpakking voor onze vruchtensappen”, zegt Albert Schulp.
De vruchtensappen zijn terug te vinden bij vers-speciaalzaken, horeca, hotels, restaurants, cafés en boerderijwinkels. De nieuwe flessen zijn vanaf januari 2014 beschikbaar op de Nederlandse markt.
Kijk voor meer informatie op www.o-i.com.