HomeNieuwsBedrijven en personenSmurfit Kappa: de zin van zintuigen en je erbij neerleggen

Smurfit Kappa: de zin van zintuigen en je erbij neerleggen

Op vrijdag 5 juli heeft Smurfit Kappa Benelux haar klanten uitgenodigd voor een event met de titel ‘De Zintuigelijke Verwondering'. Smurfit Kappa heeft op deze dag alle genodigden op een luchtige en informele manier van hun zintuigen gebruik laten maken. Zij werden tot nadenken aangezet over hun eigen reacties op invloeden van buitenaf naast het zien, of juist het niet zien.

De dag bestond uit drie delen, waarbij het eerste deel vooral gericht was op het prikkelen van de zintuigen in combinatie met de producten van Smurfit Kappa. De ontvangst vond plaats in het prachtige oude stadhuis van de gemeente Deventer.

Na de ontvangst werd het publiek meegenomen naar de raadzaal van het stadhuis waar Dennis Codrington (Sales & Marketing Director) de toehoorders welkom heette. Aansluitend vertelde Adam Tasi, geurmarketeer bij SmartNose, over de explosieve ontwikkeling die geurmarketing op dit moment doormaakt. Geuren worden steeds meer toegepast om het aankoopgedrag van de shopper te beïnvloeden.

In de ontvangstruimte was ondertussen een expositie onthuld waar de laatste innovaties van Smurfit Kappa te zien waren. Er was bijvoorbeeld een verpakking voor een mini-appelboompje te zien met een ‘scratch & sniff’ sticker. Een simpele manier om aan een verpakking of display een geur mee te geven.

Er stonden ook vijf grote belevingsdozen met op de buitenzijde van elke doos een zintuig. Zo was er een Geur, Proef, Voel, Hoor en Zie doos. Via een zwart gordijn dat als deur diende, konden mensen naar binnen voor een zintuigelijke beleving. In de Geur doos stond een zuil met een aardbei hologram en een kleine knijpfles dat een aardbeiengeur verspreide. In de Zie doos werd een film over de vier elementen, vuur, water, aarde, wind, geprojecteerd op een vernuftig 3D motief gemaakt karton. Hier leerde de bezoekers op een andere manier naar karton te kijken. In de Proef doos stonden drie bag in box gevuld met appelsap. Er was echter een andere bedrukking omheen gemaakt, namelijk met tomaten, citroenen en aardbeien. Het was opvallend om te zien dat mensen totaal verward raken als ze denken citroen te gaan proeven en ze appel proeven. Op deze manier werd duidelijk gemaakt dat bedrukking en vormgeving van een verpakking of display medebepalend is voor het aankoopgedrag.

De expositie en belevingsdozen waarin alle zintuigen aan bod kwamen werd door de bezoekers als zeer positief, innoverend en creatief ervaren.

Deventer Op Stelten

Van vrijdagavond 5 t/m zondagmiddag 7 juli 2013 vond de 17e editie van het internationaal buitentheaterfestival ‘Deventer Op Stelten' plaats. Smurfit Kappa is voor het derde jaar achtereen sponsor van dit evenement. Deze keer levert Smurfit Kappa een bijdrage aan het thema van het festival: Een andere kijk op de wereld – oog voor duurzaamheid. Smurfit Kappa heeft haar relaties en de bezoekers aan het festival uitgenodigd om met z’n allen naar bed te gaan en dan weg te dromen naar een imaginaire wereld. De zintuigen laten prikkelen, sensaties voelen zoals die nog nooit ervaren zijn.

Vorig jaar was Branding Expert Martin Lindstrom als spreker te gast bij het Smurfit Kappa. Hij sprak destijds over de zintuigen van de mens en het daaruit voortvloeiende (of juist niet) aankoopgedrag.

Daarnaast poneerde hij de stelling dat als je je klanten echt goed wilt leren kennen, je een tijdje met ze zou moeten leven, eten, drinken, slapen. Deze uitspraak heeft Smurfit Kappa meegenomen naar het event op 5 juli.

Na de expositie op het stadhuis zijn alle genodigden naar de Bergkerk gelopen. In de kerk waren ruim 125 bedden, vervaardigd uit golfkarton van Smurfit Kappa, opgezet. Jack Pieterson, directeur van de Smurfit Kappa vestiging in Deventer, heette een ieder welkom en sprak het publiek met een knipoog toe dat als zo’n belangrijke marketeer als Martin Lindstrom zo’n uitspraak doet, Smurfit Kappa er niet onderuit kan om al met al haar klanten naar bed te gaan.

Alle genodigden namen plaats op de bedden en kregen een slokje absint om in hogere sferen te komen. Liggend kon iedereen letterlijk in hogere sferen komen, aangezien de Spaanse performer David Moreno op een pianovleugel die op 12 meter hoogte hing een voorstelling van 20 minuten gaf.

Na deze laatste visuele zinnenprikkeling bleef er nog maar één over, de smaak. Om deze te strelen nam Smurfit Kappa alle genodigden mee op een rondvaartboot waarbij in de buitenlucht van een heerlijk diner werd genoten.

Dit was een dag waarbij de menselijke zintuigen op een ongebruikelijke manier zijn aangesproken en waarbij een ieder talrijke nieuwe mogelijkheden heeft kunnen zien die in verpakking -en displayland uitermate nuttig en bruikbaar kunnen zijn.

Kijk voor meer informatie op www.smurfitkappa.nl.