HomeNieuws"Melk met smaakje veroorzaakt sterke groei zuivelindustrie"

“Melk met smaakje veroorzaakt sterke groei zuivelindustrie”

Onderzoek van Tetra Pak, wereldmarktleider in de voedselverwerkings- en verpakkingsindustrie, voorspelt dat de consumptie van melk met een smaakje tussen 2012 en 2015 wereldwijd meer dan het dubbele groeit vergeleken met de consumptie van witte melk. Verwacht wordt dat de consumptie van melk met een smaakje stijgt van 17 miljard liter in 2012 naar 19,2 miljard liter in 2015, een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 4,1%. Witte melk groeit naar verwachting in dezelfde periode met 1,7% (CAGR) van 208,5 miljard liter naar 219,5 miljard liter. Volgens Tetra Pak wordt deze groei voornamelijk verklaard door een stijgende vraag in opkomende economieën.

Melk met een smaakje groeit harder dan frisdrank

Hoewel het verbruik van melk met een smaakje, bijvoorbeeld chocolademelk, lager ligt dan dat van koolzuurhoudende frisdranken, ligt het verwachte groeipercentage van deze categorie een stuk hoger. In de periode 2012 tot en met 2015 groeit het verbruik van koolzuurhoudende frisdranken naar verwachting met 1,3% (CAGR), dit ten opzichte van de voorspelde groei van 4,1% (CAGR) voor melk met een smaakje.

Vier groeimotoren: gezondheid, on-the-go, nieuwsgierigheid en verrassend

Volgens Tetra Pak zijn er vier factoren die de vraag naar melk met een smaakje stimuleren:

  • Het verlangen van de consument naar gezonde voeding. Met name in ontwikkelingslanden is de vraag naar voedzame melkproducten groot.
  • De verstedelijking, wereldwijd groeiende welvaart en het hoge tempo van het moderne leven leiden tot een toenemende vraag naar zuiveldranken met smaakjes in handige portieverpakkingen voor on-the-go.
  • Consumenten zijn nieuwsgierig naar nieuwe producten. Ongebruikelijke smaken, zoals cappuccino of mokka, spelen in op de behoefte om nieuwe producten uit te proberen.
  • De consument is op zoek naar verrassende eet- en drinkervaringen om even te ontsnappen aan de dagelijkse sleur in tijden van economische onzekerheid.

China grootste markt voor melk met een smaakje

De verwachting is dat de vraag naar deze zuivelcategorie in opkomende economieën, met name in Azië en Latijns-Amerika, sneller stijgt dan die van ontwikkelde landen in Noord-Amerika en Europa. Onderzoek van Tetra Pak toont aan dat China wereldwijd de grootste markt is voor melk met een smaakje, gevolgd door de Verenigde Staten en India. De toegenomen vraag naar melk met een smaakje in 2009 tot en met 2012 werd vooral gedreven door vier opkomende economieën: Brazilië, China, India en Indonesië.

Keuze voor karton

Karton is inmiddels uitgegroeid tot de gevestigde verpakking voor deze zuivelcategorie. Karton was goed voor 62% van de ready-to-drink smaakjesmelkverpakkingen in 2012 en stijgt naar verwachting tot boven de 64% in 2015. Hiervan zijn naar voorspelling 81% kartonnen portieverpakkingen.

Kijk voor meer informatie op www.tetrapak.com.