HomeNieuwsVerpakkingenDanone past verpakkingen aan met minder plastic en beter recyclebaar

Danone past verpakkingen aan met minder plastic en beter recyclebaar

Bij Danone worden verpakkingen stap voor stap verder aangepast om beter aan te sluiten bij de Europese regelgeving die vereist dat vanaf 2030 alle verpakkingen herbruikbaar of recycleerbaar zijn. Vandaag is reeds 86% van alle verpakkingen van Danone conform aan deze toekomstige wetgeving. Daarnaast wil Danone tegen 2030 het gebruik van nieuw (virgin) plastic met 30% verminderen. Die constante vernieuwingen maken deel uit van een bredere duurzaamheidsstrategie, de Danone Impact Journey, en zijn zichtbaar in verschillende productcategorieën.

Voor de drinkbare yoghurts van DanUp werd de verpakking volledig herzien. De oorspronkelijke fles van HDPE (High-Density Polyethylene, een stevig en veelgebruikt type plastic) werd vervangen door een transparante PET-fles (Polyethyleentereftalaat, bekend van waterflessen). De nieuwe fles is volledig recycleerbaar en bevat ongeveer 36% gerecycleerd materiaal. In België is PET bovendien het enige plastic dat op grote schaal in een gesloten kringloop kan worden gerecycleerd. Dankzij de afneembare wikkel (sleeve), kan elk deel van de fles correct gesorteerd en verwerkt worden tot nieuwe voedselverpakkingen. De fles is ook lichter en deze aanpassing leidt naar schatting tot een jaarlijkse besparing van 28 ton plastic.

Ook bij Olvarit, het babyvoedingsmerk van Danone, is een belangrijke stap gezet. De fruitpurees zitten voortaan in een verpakking die uit één soort plastic bestaat: monomateriaal PP (Polypropyleen). Monomateriaal betekent dat de verpakking niet meer uit verschillende lagen of soorten plastic bestaat, wat de recyclage aanzienlijk vereenvoudigt. Gerecycleerd PP kan momenteel nog niet opnieuw gebruikt worden voor voedselverpakkingen, maar een veelbelovende recyclagefabriek in Antwerpen werd onlangs geopend om verdere innovatie mogelijk te maken.

Binnen de watercategorie is evian sinds mei 2024 volledig overgestapt op flessen van gerecycleerd PET. Dat betekent dat de flessen gemaakt zijn van plastic dat eerder al gebruikt en opnieuw verwerkt is. Voor Volvic is dezelfde overgang gepland tegen eind 2025. Ondanks de sterke engagementen en investeringen blijft de beschikbaarheid én de prijs van kwalitatief hoogwaardig gerecycleerd PET (rPET) een uitdaging in de voedingsindustrie.

Ook binnen het HiPRO-assortiment zijn belangrijke stappen gezet. De drink- en lepelbare producten UHT-verpakkingen (Ultra High Temperature – kartonnen verpakkingen voor lang houdbare producten) zijn voortaan vrij van carbon black. Dat is een zwarte kleurstof die verpakkingen mooi zwart kleurt maar waardoor de verpakking niet door alle sorteermachines kan worden gedetecteerd. Door over te schakelen op alternatieve donkere kleuren kunnen deze verpakkingen op alle sorteerlijnen correct gesorteerd en gerecycleerd worden. Danone wil de rest van haar HiPRO-gamma tegen eind 2026 volledig “black-out free” maken en dus vrij van carbon black.

Het ontwerp van de Actimel-flessen is aangepast om ze nog makkelijker te kunnen recyclen. De verpakking is gemaakt van HDPE (High-Density Polyethyleen) en heeft een grote verandering ondergaan: sinds het etiket halverwege 2023 is verdwenen, is het plasticgebruik met bijna 28 ton gedaald, wat neerkomt op 200 ton minder CO2 en een vermindering van 4,5% plastic per fles. Sinds 1994 is de iconische Actimel-fles in totaal 40% lichter geworden.

Binnen het Alpro-assortiment werden de plantaardige alternatieven voor yoghurt met fruit (x4 x125 ml) omgeschakeld van PS naar PET-bekers. PET is in België recycleerbaar en deze verandering maakt het mogelijk om in de toekomst gerecycleerd PET te integreren, in lijn met de PPWR-regelgeving (Packaging and Packaging Waste Regulation) en Danone’s duurzaamheidsdoelen.

Er wordt ook gewerkt aan sleeves (wikkels rond de beker) die tijdens het recyclageproces automatisch loskomen, zodat de verpakking correct gesorteerd kan worden. Tot slot lopen er projecten om de aluminiumlaag in drankkartons te verwijderen, wat zowel de recycleerbaarheid als de CO2-voetafdruk verbetert.

Met deze aanpassingen zet Danone opnieuw een stap richting duurzamere verpakkingen. Het bedrijf blijft investeren in innovatie en samenwerking om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Via het Danone Impact Journey wil Danone transparant communiceren over de voortgang en consumenten actief betrekken bij de overgang naar meer recycleerbare en milieuvriendelijke verpakkingen.

www.danone.com