Versspecialisten krijgen te maken met duidelijke richtlijnen voor het gebruik van door klanten meegebrachte verpakkingen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft recent kaders gepubliceerd, zodat visspecialisten, slagers, horeca en andere food-detaillisten weten waar zij aan toe zijn als de klant zelf zijn verpakking meeneemt. Dit artikel zet de belangrijkste punten op een rij.
Verkoop je dranken of voedsel voor directe consumptie in plastic bekers of bakjes voor eenmalig gebruik? Dan ben je verplicht om een herbruikbaar alternatief te bieden, zoals verpakkingen via een retoursysteem met statiegeld óf door het accepteren van door de klant meegebrachte verpakkingen. Maar je bent alleen verplicht om BYO te accepteren als je aan de volgende drie criteria voldoet:
- Je verkoopt dranken en/of voedsel in plastic eenmalige verpakkingen voor directe consumptie, zonder verdere bereiding.
- Deze verpakkingen worden ter plekke gevuld op bestelling van de klant.
- Er is op locatie geen retoursysteem voor herbruikbare verpakkingen beschikbaar.
Voor consumptie op de locatie zelf is het gebruik van plastic wegwerpbekers en -bakjes inmiddels verboden, ook bij voorverpakte producten. Je mag klanten de mogelijkheid bieden hun eigen verpakking te gebruiken, maar dit is niet verplicht.
Zorg voor een duidelijke plek op de toonbank of het werkblad waar klanten hun eigen beker of bakje kunnen neerzetten. Kies een makkelijk te reinigen oppervlak en maak deze telkens schoon na gebruik, om kruisbesmetting te voorkomen.
Sinds 11 februari 2025 geldt de nieuwe Europese Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR). Vanaf 12 augustus 2026 moet iedere ondernemer hiermee rekening houden. Nieuw is dat nu óók de klant verantwoordelijk wordt gehouden voor het geschikt en schoon aanleveren van een BYO-verpakking. Volgens artikel 28, lid 4 van de PPWR zijn marktdeelnemers niet aansprakelijk voor hygiëne of voedselveiligheidsproblemen die ontstaan door het gebruik van door de klant aangeleverde verpakkingen.