Famifarm, een familiebedrijf opgericht in 1987, onderneemt verantwoord in de geest van Järvikylä en verpakkingen zijn daar een essentieel onderdeel van. Het bedrijf waardeert een betrouwbare partner die verstand van zaken heeft en bijdraagt aan gezamenlijke productontwikkeling. In het hart van Noord-Savo, in Joroinen, staat het landhuis Järvikylä stevig op zijn plek, omringd door de 350 jaar oude familieboerderij Grotenfelt. Op de boerderij is Famifarm, Finlands grootste producent van potkruiden en salades, gevestigd. Het bedrijf staat bekend om het merk Järvikylä, waarvan het logo het hoofdgebouw van het landhuis en het jaar 1674 afbeeldt.
Bijna 40 jaar later is het bedrijf uitgebreid van Joroinen naar Juva, en werken 140 medewerkers hard in de kassen van Järvikylä voor een groener bord. “Het productaanbod is enorm gediversifieerd naarmate de consumptie is toegenomen. We hebben nu zo'n 30 salade- en kruidenproducten, waarvan 14 producten met een groter volume. De consumptie verschuift steeds meer naar voorgesneden en verpakte salades”, zegt Jussi Loimusalo, de huidige CEO van Famifarm.
Het bedrijf heeft ingespeeld op de veranderende behoeften van consumenten met de bouw van een 2700 vierkante meter grote gelaagde teeltfaciliteit in Juva. Daar worden slabladeren geteeld in een volledig gecontroleerde en gesloten omgeving. Het is een van de grootste faciliteiten in Europa die gespecialiseerd is in gelaagde teelt en de grootste investering in de geschiedenis van het bedrijf, met een waarde van ongeveer 10 miljoen euro. Jussi Loimusalo: “Met de teeltfaciliteit in Juva konden we binnenlandse alternatieven introduceren op de markt voor verpakte slamixen, die werd gedomineerd door buitenlandse spelers.”
Verantwoordelijkheid is een van de belangrijkste waarden van Famifarm en een essentieel onderdeel van de bedrijfsstrategie. “We willen onze activiteiten op een verantwoorde manier ontwikkelen. Verantwoordelijkheid betekent voor ons dat we duurzaam en correct opereren. We ontwikkelen ons bedrijf continu zonder afbreuk te doen aan milieuwaarden. De afvalberg van ons bedrijf is aanzienlijk verminderd sinds de potten voor salades en kruiden een paar jaar geleden zijn vervangen door biologisch afbreekbare papieren potten. Er is ook veel nagedacht over het vervangen van plastic zakken, maar dat is lastig. Gelukkig is plastic recyclebaar”, zegt Jussi Loimusalo.
Verpakkingen zijn een essentieel onderdeel van verantwoord ondernemen bij Famifarm. Kruiden en salades worden van de boerderij naar de winkels vervoerd in transportdozen. Het verkleinen van de CO2-voetafdruk geldt ook voor de verpakkingen. Famifarm koos DS Smith als partner. Jussi Loimusalo: “De transportdozen van DS Smith zijn recyclebaar en beschikken over de benodigde certificaten die onze klanten en diverse winkelketens nodig hebben. We waarderen de transparantie, verantwoordelijkheid en solide aanpak van onze verpakkingspartner. We zijn niet op zoek naar snelle winst, maar naar een samenwerking voor de lange termijn.”