HomeDossiersDuurzaamheidVerpakkingsglas wint opnieuw aan populariteit bij Europeanen

Verpakkingsglas wint opnieuw aan populariteit bij Europeanen

De groeiende zorg voor het milieu, gecombineerd met de voorkeur van de consument voor een gezond leven, zorgt voor een toegenomen vertrouwen in glas als de ultieme verpakkingskeuze voor eten en drinken. Dat blijkt uit een onafhankelijke enquête onder Europeanen in opdracht van Friends of Glass. Hierbij komt naar voren dat 85 procent van de Europeanen glasverpakkingen vindt passen bij een duurzame en gezonde levensstijl, een stijging van 15 procent ten opzichte van acht jaar geleden.

Bijna 18.000 Europese consumenten uit elf landen werden onderzocht. Er kwam naar voren dat 76 procent van de Europeanen glas ziet als het meest milieuvriendelijke verpakkingsmateriaal. Dit is een stijging van 50 procent sinds 2008. Maar hoewel glas wordt beschouwd als een van de meest duurzame en milieuvriendelijke verpakkingsvorm, is er meer kennis nodig over de voordelen van glas. Er zijn namelijk nog steeds veel Europeanen die niet volledig op de hoogte zijn van de recyclebaarheid. Want hoewel glas in feite 100 procent recyclebaar is, denkt een meerderheid van de Europeanen dat het slechts 84 procent recyclebaar is. En slechts 49 procent van hen denkt dat glasafval niet schadelijk is voor het milieu.

Adeline Farrelly, Secretary General bij FEVE (European Container Glass Federation), verklaart namens Friends of Glass: “Het is bemoedigend om te zien dat consumenten zich meer bewust zijn van de duurzame voordelen van glasverpakkingen. Hoewel deze resultaten geruststellend zijn, moeten we ons, als industrie, blijven inzetten om consumenten te informeren over de unieke duurzaamheids- en recyclingseigenschappen van glas.”

“Ongeacht hoeveel keer glas gerecycled wordt, de aard van glas is permanent en dit betekent dat de kwaliteit ervan nooit afneemt: glas blijft glas. Tegenwoordig kunnen Europeanen actief bijdragen aan een 100 procent recyclingpercentage door hun gebruikte glazen flessen en potten naar de dichtstbijzijnde glasbak te brengen. Glas kan oneindig worden gerecycled als onderdeel van de circulaire economie en binnen een gesloten lus”, voegt Adeline Farrelly eraan toe.

Duurzaam leven gaat niet alleen over het redden van de planeet, maar het gaat ook om gezondheid. In feite associëren Europeanen glasverpakkingen met tal van voordelen voor de gezondheid. Consumenten geloven dat glas het laagste risico heeft op interactie met voedsel (14 procent). Door haar inerte eigenschappen biedt glas een natuurlijke beschermende barrière die ervoor zorgt dat de inhoud van het product niet veranderd naarmate de tijd verstrijkt. Van degenen die kiezen voor glas, is 53 procent van mening dat glas het veiligste voedselverpakkingsmateriaal is, terwijl 73 procent glas als veiligste verpakkingsmateriaal beschouwt.

Tot slot kwam naar voren dat oudere generaties beter geïnformeerd zijn over het belang van het kiezen van de juiste verpakking voor een gezonde en duurzame levensstijl. Jonge consumenten kopen minder glasverpakkingen dan oudere generaties en verwachten minder glas voor voedsel- en drankproducten. Prijs (34 procent) en beschikbaarheid (34 procent) zijn de belangrijkste belemmeringen voor het kopen van glas. Opmerkelijk is dat jongere generaties glasverpakkingen wel zien als de 'trendy' optie en vinden glas de beste verpakking om smaak en kwaliteit te behouden.

Klik hier voor een infographic van het onderzoek.

Kijk voor meer informatie op www.friendsofglass.com.