Sealed Air Corporation biedt wereldwijd kennis op het gebied van voedings-, product- en medische verpakkingsoplossingen. De oplossingen van Sealed Air richten zich op afvalvermindering, behoud van natuurlijke omgevingen en productveiligheid. Ze helpen klanten hun duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren in het licht van de grote huidige maatschappelijke en ecologische uitdagingen. Een mooi voorbeeld is het verhaal van Bodin Bio, dat sinds 1979 gespecialiseerd is in biologisch pluimvee voor de Franse markt.

Bodin Bio genereert een omzet van 58 miljoen euro en is de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid, met een omzetstijging van 10 procent in 2016. Met een productievolume van 6.000 ton kip per jaar is Bodin de enige verwerker van gevogeltevlees in Frankrijk die zich exclusief toelegt op biologische producten en is marktleider in Frankrijk met een aandeel van 40 procent. Toch staat Bodin niet stil en heeft het innovatie als kernwaarde, vasthouden aan de status quo is voor Bodin geen optie.

Duurzaamheid en differentiatie

Duurzaamheid en differentiatie waren twee belangrijke manieren waarop Bodin vond dat het grenzen kon verleggen met haar assortiment. Bodin streeft naar een duurzame toeleveringsketen, onberispelijk dierenwelzijn, behoud van het milieu en te allen tijde een gezond, veilig product, rekening houdend met haar ecologische voetafdruk. Maatschappelijke verantwoordelijkheid maakt deel uit van het DNA van Bodin en sluit nauw aan bij het biologische merk.

Wat productdifferentiatie betreft kan het schap van Franse pluimveeshouders visueel aantrekkelijker en opwindender zijn. Bodin was van mening dat het de markt opnieuw zou kunnen definiëren en zou kunnen spreken met haar organische waarden door haar assortiment van pluimvee, kalkoen en eendenfilets te transformeren in termen van hoe ze in winkels worden verhandeld.

Profiteren van een groeiende biologische markt

Bodin is actief in de substantiële en concurrerende markten van Frankrijk, Duitsland en de Benelux. In Europa is de consumptie van pluimvee sinds het millennium enorm gestegen, tussen 2000 en 2014 met 7,2 kilo per hoofd van de bevolking. Dit komt tot uiting in de jaar-op-jaar groei in de levensmiddelenindustrie. De consumptie van pluimvee in Frankrijk was in 2015 gemiddeld 1,7 miljoen ton. Door de stijgende consumptie werden de verwachtingen van de consument met betrekking tot pluimveeproducten versterkt en moeten deze hoge verwachtingen worden weerspiegeld in het uiterlijk van het product.

Gegevens van het Research Institute of Organic Agriculture (FiB) tonen aan dat de biologische markt in Europa blijft groeien. In 2015 (de meest recente cijfers beschikbaar) steeg het met 13 procent en bereikte het bijna 30 miljard euro. Bijna alle belangrijke markten kenden een groei met dubbele cijfers. Duitsland is de grootste biologische markt in Europa (8,6 miljard euro), gevolgd door Frankrijk (5,5 miljard euro), het Verenigd Koninkrijk (2,6 miljard euro) en Italië (2,3 miljard euro). Meer verwerkers zijn zich bewust van deze groei en willen graag de biologische markt betreden, waardoor de potentiële concurrenten voor Bodin toenemen.

Bodin en Sealed Air

Bodin ging een partnerschap aan met Sealed Air vanuit de wens om haar assortiment aan biologische producten te verbeteren. Bodin verpakte haar assortiment producten met MAP (modified atmosphere packaging). Gezien de aanzienlijke hoogte, breedte en lengte van de tray, was er sprake van verspilling van ruimte tussen het product en de bovenkant van de folie. Dit weerspiegelde niet de duurzame merkpositie van Bodin.

Ondanks de overstap naar een effectievere trayoplossing, voelde Bodin nog steeds dat een betere oplossing nodig was. In het innovatie- en klantendienstcentrum in Parijs,  Packforum®, hielp Sealed Air Bodin om nieuwe verpakkingsoplossingen te identificeren en te testen die meer duurzaamheidservaringen zouden bieden dan die op dat moment gebruikt werden. Bodin koos de vacuüm skin en case-ready verpakkingsoplossingen van Cryovac® Darfresh® TP200T-folie voor polypropyleen trays en het Darfresh® on Tray-systeem.

Twee verpakkingsinnovaties

Deze twee verpakkingsinnovaties waren instrumenteel voor Bodin, omdat het maatschappelijk verantwoord is als een organische verwerker en haar producten onderscheiden ten opzichte van de concurrent. Met betrekking tot duurzaamheid maakt de nieuwe Cryovac® Darfresh® TP200T-folie het mogelijk de mono-PP, het zwaarste deel van het totale gewicht van de verpakking, volledig te recyclen. Door over te stappen op de revolutionaire Darfresh on Tray-technologie, kon Bodin profiteren van de zogenaamde ‘zero scrap'-capaciteit van de oplossing. Dit vermindert de hoeveelheid gebruikte folie met 35 procent in vergelijking met de traditionele verpakking.

De introductie van een mono-PP (polypropyleen) groene tray fungeert ook als een visuele markering van de duurzame en omgevingsbenadering en kon gemakkelijker worden geïdentificeerd in recyclingcentra door een lasercamera. Vaak is er in biologische winkels een langzamere productomzet die leidt tot een meer handmatige verwerking van het product, ten nadele van het product en de verpakking. Darfresh weerstond deze behandeling goed en hield de aantrekkingskracht van het product in het schap.

Concrete verbeteringen aanbrengen

Marion Richard, Project Manager Marketing van Bodin, vertelt: “We hebben een uitgebreide benadering van maatschappelijk verantwoord ondernemen die de hele keten bestrijkt, van de fok tot verkoop in de winkel. Onze verpakkingen moeten de geest en waarden van Bodin weerspiegelen. We besloten om voor Darfresh op Tray en de nieuwe Darfresh TP200T te gaan, omdat ze volledig zijn afgestemd op onze waarden en duurzaamheidsdoelstellingen. Het verminderen van afval en het verbeteren van de zichtbaarheid van producten in het schap zijn voor ons ‘must-haves', en Sealed Air heeft deze voordelen met haar innovaties geleverd.”

Nadat de nieuwe verpakkingen waren gelanceerd, steeg de verkoop aanzienlijk. De producten van Bodin zijn nu te vinden in gespecialiseerde detailhandels, zoals Le Picoreur, en in traditionele winkelketens, zoals Nature de France.

www.sealedair.com