HomeNieuwsSchippers presenteert actieplan etikettering van levensmiddelen

Schippers presenteert actieplan etikettering van levensmiddelen

supermarkt-vlees

Minister Schippers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft het actieplan etikettering van levensmiddelen naar de Tweede Kamer gestuurd. Het uitgangspunt van dit actieplan is erop gericht dat consumenten de beschikking hebben over objectieve informatie om een geïnformeerde keuze te kunnen maken bij de aankoop van een levensmiddel. Hierbij is het van belang dat de consument ook krijgt waar hij voor kiest. Heldere regelgeving en strenge handhaving hierop is daarbij essentieel, zo valt te lezen in de kamerbrief. Consumenten moeten volgens Minister Schippers dus goed worden voorgelicht over wat er op het etiket staat en hoe deze informatie te lezen en te interpreteren. Door de inzet van moderne digitale hulpmiddelen is het mogelijk om veel meer consumenten te bereiken met de juiste informatie. Daarom kent de aanpak de volgende drie hoofdlijnen.

rijksoverheid-logo-2014Voorlichting en innovatie in informatievoorziening

Verplichte, essentiële informatie staat altijd op het etiket. Op de websites van de Rijksoverheid, het RIVM, de NVWA, het Voedingscentrum en een aantal GGD-en is informatie beschikbaar over gezond en veilig eten, het etiket en de relevante weten regelgeving op dit terrein. Het blijft ook in de komende tijd belangrijk consumenten te informeren over risico's van voedsel(bereiding) en uit te leggen wat de informatie op het etiket betekent.

Heldere en eenduidige regelgeving

Veel van de regels op het terrein van de etikettering is in Europa vastgelegd in de Verordening voor voedselinformatie voor consumenten. Een groot deel van deze regels is eind 2014 van kracht gegaan. Eind van dit jaar gaan ook de regels over de verplichte vermelding van voedingswaarde van kracht. Voor vruchtensappen en bepaalde soortgelijke producten is er een specifieke richtlijn. Op een aantal onderdelen van deze Europese etiketteringsregelgeving wordt nog discussie gevoerd (onder andere de vermelding van herkomst en de etikettering op alcoholische dranken). De insteek in al deze discussies is dat de consument op een heldere en eenduidige wijze geïnformeerd moet worden om een bewuste keuze te kunnen maken, en dat tegelijkertijd de voor te stellen maatregelen proportioneel, kosteneffectief en uitvoerbaar zijn. Naast de Europese discussies wordt in Nederland op enkele onderdelen gewerkt aan verbetering van de informatie op het etiket (voedselkeuzelogo en waarschuwingsetiket op vers pluimveevlees).

Naleving en handhaving

De komende tijd blijft het toezicht op de naleving van de voorschriften over juiste voedselinformatie van belang. Bij constatering van tekortkomingen moet de NVWA stevig en slagvaardig ingrijpen. De NVWA scherpt haar interventiebeleid aan. Daarbij kan zij diverse handhavingsinstrumenten inzetten. De omzetgerelateerde boete vormt een uitbreiding van dit instrumentarium. De NVWA heeft het toezicht op de etikettering een nieuwe impuls gegeven en zal daarmee het komend jaar doorgaan.

Lees hier het hele actieplan etikettering van levensmiddelen…

Kijk voor meer informatie op www.rijksoverheid.nl.