Waar een aantal jaar geleden iedereen nog volop bezig was met de ecologische voetafdruk van een product, verschuift de focus momenteel van deze carbon foodprint naar ‘waste’ ofwel afval. Dat bleek tijdens de zevende editie van het jaarlijkse congres Packaged Summit in Amsterdam, waar sprekers uit verschillende facetten van de verpakkingssector onder andere opriepen om kennis en krachten vooral te bundelen.

Verpakkingen bieden volop voordelen maar ook nadelen en dit maakt het tot een veel bediscussieerd onderwerp. Zo is de verpakking het eerste dat de consument ziet (marketing), maar ook het laatste dat hij of zij ziet (afval). En het is nu juist dat afval – en dan met name dat deel bestaande uit verpakkingen – waar de consument de afgelopen periode meer en meer een hekel aan lijkt te hebben, ongeacht in welke mate deze verpakking deel uitmaakt van de totale carbon footprint van het product.

Bovendien speelt convenience niet alleen in de retail een belangrijke rol, maar de behoefte aan gemak is voor de consument ook de belangrijkste reden om meer en meer te kiezen voor e-commerce en dat vraagt nu eenmaal om andere en meer verpakkingen. Daarnaast beleeft de consument circa 70% van zijn of haar zintuigelijke ervaring door visuele aspecten als de verpakking.

Tijdens Packaged Summit kwamen zo’n 150 verpakkingsexperts van over de hele wereld samen in Amsterdam. Deze keer belichtten circa dertig sprekers van toonaangevende bedrijven, waaronder Coca Cola, Philips, Colgate-Palmolive, Abbott, Mondelez International en Lush Cosmetics, casestudies op het gebied van verpakken en zo bood het sectoroverstijgende programma een holistisch beeld van de complete industrie.

Binnenkort meer over de zevende editie van het jaarlijkse congres Packaged Summit op Pack Online.

www.packagedsummit.com

DELEN