DS Smith investeert in een tweede 2,8 meter brede digitale HP T1100S printer voor pre-printed liners voor afnemers in de Benelux, Duitsland en Zwitserland. De investering volgt op de eerder in gebruik genomen revolutionaire digitale reel-to-reel technologie in het Verenigd Koninkrijk. Recent vierde de onderneming de ingebruikname van de printer in haar vestiging in het Duitse Fulda. DS Smith biedt hiermee volledig nieuwe mogelijkheden op het gebied van merkactivering en merkbescherming.

Samen met 180 gasten van toonaangevende merkfabrikanten vierde DS Smith de officiële ingebruikname van de digitale printer voor pre-printed liners in de vestiging Fulda. In de lezingen, workshops en bij de officiële ingebruikname stonden de nieuwe mogelijkheden die deze revolutionaire druktechnologie de fabrikanten van merkartikelen en de industrie biedt, op de voorgrond.

“Het thema innovatie staat helemaal bovenaan onze agenda. Dit om onze klanten te helpen om nog beter te worden, zodat zij ook in de toekomst op pole-position staan”, benadrukte Philip Bautil, DS Smith Managing Director Central Europe, in zijn welkomstwoord. “Dankzij deze brede digitale rollenprinter komen nu ook middelgrote en grote oplagen in aanmerking voor personalisering. Samen met onze klanten beginnen wij daarmee aan een nieuw tijdperk op het gebied van merkactivering en merkbescherming. Zo helpen wij onze klanten aan een grotere marktgroei en een zo hoog mogelijke toegevoegde waarde.”

“Vanaf nu kunnen onze klanten het unieke van hun merken nog sterker uitspelen”, vertelde Stefan Kunzmann, Sales, Marketing en Innovation Director Central Europe bij DS Smith. “Met onze ‘mozaïeksoftware' kunnen wij bijvoorbeeld van elke afzonderlijke verpakking en elk afzonderlijke display een uniek exemplaar maken. De grafische mogelijkheden zijn grenzeloos. Dat biedt marketing afdelingen geheel nieuwe speelruimten voor vormgeving. Verpakkingen en displays kunnen grafisch volledig worden afgestemd op doelgroepen, gelegenheden, regio's en bijzondere gebeurtenissen. En dat is niet alleen interessant voor verpakkingen in de retail, maar eveneens bij verpakkingen voor de e-commerce.”

De nieuwe technologie is ook zeer flexibel met betrekking tot aantallen. Er hoeven niet langer voorraden te worden opgebouwd, omdat er op verzoek eenvoudig kan worden nageproduceerd. De marketing kan zich ook verheugen over de mogelijkheid om last-minute-changes, indien nodig, zonder veel problemen te kunnen doorvoeren. Een aanpassing van de afbeelding op het laatste ogenblik vormt in de digitale druk geen probleem meer, omdat voor het drukken geen drukplaten of clichés meer hoeven te worden geproduceerd. Eveneens positief is dat de HP PageWide-inkt die voor het digitaal drukken wordt gebruikt, op waterbasis is en geen uv-reactieve elementen bevat. Zodoende kunnen ook primaire en secundaire verpakkingen voor de levensmiddelensector veilig worden gedrukt en deze voldoen aan zeer hoge normen.

“Merkbescherming is een ander speelveld waarbij wij onze klanten kunnen ondersteunen met Track & Trace-oplossingen, serialisering, preventie van de grijze markt en op het gebied van productveiligheid”, benadrukte Kunzmann. “Schattingen gaan ervan uit dat de wereldwijde omzet met plagiaten ongeveer 1.400 miljard euro bedraagt – daarbij telt echter niet alleen de economische schade, maar met name bij medicijnen kunnen vervalsingen ernstige gevolgen voor de consumenten hebben, en in ieder geval schaadt een plagiaat het imago van het merk.”

“Digitale druk is voor ons bij DS Smith van strategisch belang”, vertelde Stefano Rossi, CEO van de DS Smith Packaging Division, bij de ingebruikname. “Wij zijn er vast van overtuigd dat deze druktechnologie voor een revolutie op de markt gaat zorgen. In gezamenlijke workshops in onze PackRight-centra werken wij met contactpersonen van onze klanten uit verschillende sectoren aan concreet te realiseren oplossingen, die ertoe bijdragen dat wij de omzet van de onze klanten vergroten, hun kosten verlagen en risico's tot een minimum beperken. Digitaal drukken breidt onze beschikbare mogelijkheden significant uit.”

In het project was ongeveer 15 miljoen euro geïnvesteerd en het werd binnen nauwelijks 12 maanden uitgevoerd. Om de noodzakelijke ruimte voor de nieuwe machine te creëren, werd een voormalig papiermagazijn in de vestiging in Fulda van zijn inhoud ontdaan en voorzien van nieuwe fundamenten. Daarna begonnen de opbouw van de machine, het proefdraaien en de eerste productieprocessen. De fabriek in Fulda produceert de digitaal voorgedrukte producten niet alleen voor de verdere verwerking van de eigen verpakkingen, maar levert daarmee in heel Europa aan andere DS Smith-vestigingen, die de voorgedrukte producten vervolgens ter plaatse verder verwerken tot verpakkingen en displays.

En het succesverhaal gaat verder: “Binnenkort zullen wij de nieuwe digitale rotatiepers HP T1100S verder uitbreiden”, verraadde Rüdiger Lindner, General Manager van de vestiging in Fulda. “Tot nog toe werkt de machine met CMYK, wij zullen dit uitbreiden met een vijfde en zesde kleur en ook de druksnelheid verder verhogen. Na de upgrade naar de HP T1190S hebben wij dan wereldwijd tot nog toe unieke drukmogelijkheden in de gehele verpakkingsindustrie.”

www.dssmith-packaging.nl