Altrif Label, al meer dan dertig jaar gespecialiseerd in het drukken van etiketten, ging in juli 2016 samen met St-Luc Labels & Packaging (België) en Microbox Packaging (Frankrijk) en sindsdien vallen de drie bedrijven onder één familie. Met een breed gamma aan verpakkingsmaterialen wil de groep een leverancier van totaaloplossingen in de verpakkingsmarkt zijn. In dit artikel blikken Dion Goderie, directeur van Altrif Label, en Niko Dhondt, Managing Director van St-Luc Labels & Packaging, terug op het afgelopen jaar en werpen ze een blik in de toekomst.

“Altrif Label was de eerste digitale etikettendrukkerij van Nederland. Sinds de overname in 2016 zijn wij met de groep de grootste digitale etikettendrukkerij in de Benelux”, vertelt Dion Goderie trots. “Naast enkellaagse etiketten, zijn we ook gespecialiseerd in op maat gemaakte, complexe en meerlaagse etiketten en booklet labels.”

Om het succesverhaal verder te zetten, en bij gebrek aan familiale opvolging, werd in 2016 een overnemer gezocht en hierbij kwam het Belgische familiebedrijf St-Luc Labels & Packaging als beste uit de bus. Voor St-Luc, zelf gespecialiseerd in zelfklevende etiketten, vouwkarton, shrinksleeves en flexibele folieverpakkingen, was de overname een mijlpaal. Managing director Niko Dhondt: “Wij hadden veel interesse in de Nederlandse markt en hebben ook geen moment getwijfeld. Onze beide bedrijven zijn complementair en er waren veel synergieën.” Dion Goderie vervolledigt: “Het belangrijkste was echter de bedrijfsidentiteit, beiden zijn we familiale ondernemingen. Dat is onze cultuur. Dat werkt heel fijn, we kennen elkaar. De lijnen zijn kort en hierdoor kunnen we snel reageren. Het was belangrijk dat deze cultuur voortgezet zou worden.”

Het samenvoegen van twee kerngezonde bedrijven heeft gezorgd voor een snelle groei. Niko Dhondt: “We werken vanuit het ‘one-stop shopping' principe. Hiermee bieden we onze klanten één aanspreekpunt, ontzorgen we ze door een totaaloplossing te bieden en groeien we hard. We behoren nu tot de top drie van de verpakkingsdrukkerijen in de Benelux en kunnen met Altrif Label, St-Luc Labels & Packaging en Microbox Packaging als groep de hele industrie bedienen.”

De belangrijkste speerpunten voor de toekomst zijn volgens hem het laten stijgen van de productiviteit en tegelijkertijd zekerheid bieden aan de mensen in het bedrijf. Bij dat laatste punt sluit Dion Goderie zich onmiddellijk aan. “Het was voor mij erg belangrijk om alle mensen aan boord te houden bij de overname. Hoewel we natuurlijk allemaal willen groeien en succes willen hebben, ging het niet alleen om de cijfers. We zorgen goed voor de mensen in onze bedrijven, niet alleen investeren in machines maar ook in hen.” Dat investeren in machines gaat overigens op een goed tempo. Zo werden er afgelopen jaar diverse HP's en Xeikons aangeschaft.

Altrif Label, St-Luc Labels & Packaging en Microbox hebben elkaar dus versterkt door de bundeling van technologieën, specialisaties en klantenportfolio's. En hoewel het geen gemakkelijke tijden zijn voor de grafische sector, kijken Niko Dhondt en Dion Goderie met een tevreden gevoel terug op de beslissing van de overname. “Het is een goed huwelijk. Het heeft ons in staat gesteld om te blijven doen waar we goed in zijn, zelfs nog beter dan voorheen. We gaan de toekomst met goed vertrouwen in”, besluiten ze.

Bedrijfsimpressie Altrif Label