HomeNieuwsBedrijven en personenDe Jong Verpakking verdubbelt capaciteit met tweede golfkartonmachine

De Jong Verpakking verdubbelt capaciteit met tweede golfkartonmachine

dejongverpakking-golfkartonmacine

De Jong Verpakking in De Lier, de enige onafhankelijke producent van golfkarton verpakkingen in Nederland, is in november van dit jaar begonnen met een investeringsprogramma van tientallen miljoenen euro’s in een tweede golfkartonmachine, state-of-the-art automatisch intern transport en extra verwerkingsmachines. Het bedrijf verdubbelt daarmee haar productiecapaciteit tot 600 miljoen golfkarton dozen per jaar.

dejongverpakking-logo-2014“Dat doen we om invulling te geven aan de sterke internationale groei van ons bedrijf”, zegt Arie Barendregt, commercieel directeur bij het bedrijf van eigenaar Henk de Jong. “In 2007 werd de eerste golfkartonmachine in gebruik genomen en de tweede volgt in het tweede kwartaal van komend jaar. Die nieuwe machine hebben we volgend jaar hard nodig om te voldoen aan de sterke vraag naar onze AGF-, bloemen- en industrieverpakkingen.”

Internationale groeiambities

Het bedrijf, dat bijna 20 jaar geleden begon met een ondernemende tuinder die zelf zijn verpakkingen ging produceren, is inmiddels uitgegroeid tot een grote golfkartonspeler. In 2011 werd besloten om ook de algemene verpakkingsmarkt te gaan beleveren. De Jong Verpakking was toen al een grote en bekende naam op het gebied van golfkarton verpakkingen voor aardappelen, groenten en fruit in Nederland, maar het was noodzakelijk om de activiteiten uit te breiden naar de bloemen- en de industriemarkt en dat zowel in Nederland als in het buitenland.

“Ondanks de moordende concurrentie op nauwelijks groeiende markten leveren we nu aan klanten in België, Duitsland, Polen, Oostenrijk en Engeland. De reden daarvoor is onze focus: flexibiliteit en lage kosten gaan bij ons hand in hand. We bieden onze klanten daardoor het beste van beide werelden, snelle levering en scherpe prijzen. Dat, in combinatie met opvallende marketingcampagnes met mooie meiden en snelle auto’s, is de belangrijkste reden dat we heel hard groeien”, benadrukt Arie Barendregt.

Uitsluitend midden- en kleinbedrijf

De Jong Verpakking richt zich uitsluitend op het midden- en kleinbedrijf en kiest er bewust voor om weg te blijven van het concurrentiegeweld rondom multinationale bedrijven. Geweld dat volgens Arie Barendregt tot uitdrukking komt in slechte prijzen, slechte marges en slechte betalingstermijnen. “Concurrerende golfkartonleveranciers laten zich leiden door grote volumes tegen lage prijzen bij multinationals, maar die weinig loyale klanten zadelen hen daarna op met blijvend hoge overheadkosten en met flatgebouwen vol met ‘spreadsheetmanagers'. De benodigde winst moeten onze concurrenten vervolgens halen bij het midden- en kleinbedrijf. Dit maakt dat hun kleine tot middelgrote klanten onnodig veel geld betalen voor hun verpakkingen en dan ook nog eens achter het werk voor die multinationals aan mogen sluiten. Het is een absurde situatie en juist die MKB-bedrijven bieden wij een alternatief”, stelt hij.

Het kostenbesparende en klantgerichte business model van De Jong Verpakking vertoont vele overeenkomsten met dat van budget luchtvaartmaatschappijen zoals easyJet en Ryanair. Arie Barendregt: “We produceren extreem snel binnen enkele dagen. Bovendien staan er op elk moment van de dag 30 miljoen verpakkingen gereed voor levering. Deze leveringen uit voorraad gebeuren ook op zaterdag en binnen 24 uur. Desgewenst wordt er zelfs op zondagen en op feestdagen geleverd, vooropgesteld dat daar geen religieuze bezwaren tegen zijn. En ‘nee’ bestaat bij ons niet!”

Kijk voor meer informatie op www.dejongverpakking.nl.